آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
زیست شهر
۱۷

نیاز آبی تالاب ها مشخص می شود

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه نیاز آبی تالاب های کشور با همکاری وزارت نیرو مشخص می شود، گفت: دریاچه ارومیه از دست رفته نیست و هم اکنون حدود دوسوم از مساحت آن خشک شده است.

محسن سلیمانی اظهار کرد: وظیفه ما در طرح حفاظت از تالاب های ایران پیاده سازی یک سیستم مدیریت جدید بین بخشی و جامع نگر بر اساس ظرفیت های موجود در کشور است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: یکی از بزرگترین مسائلی که تالاب ها با آن روبه رو شده اند در نظر گرفتن حقابه تالاب ها و همچنین حفاظت از تالاب ها در فرآیندهای توسعه ای کشور بوده است.

وی بیان کرد: در قالب طرح حفاظت از تالاب های ایران اقدامات متعددی صورت گرفته که از جمله می توان به آگاه سازی و ظرفیت سازی در ذینفعان مختلف کشور از جمله جوامع و کارشناسان محلی اشاره کرد.

وی افزود: در این میان تدوین برنامه جامع مدیریتی از نقطه نظر سازمان ها و دستگاه های مختلف از دیگر اقداماتی بوده که مورد توافق همه ذینفعان بوده است.سلیمانی بیان کرد: برای حفاظت و صیانت از تالاب ها برنامه های مختلفی پیاده شده که هم اکنون این طرح در زمینه چند تالاب پایلوت کشور اجرا می شود.وی بیان کرد: در این برنامه برای هر یک از دستگاه های ذیربط برنامه ای تدوین شده که همسو با یکدیگر است به عنوان مثال برای وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده که راندمان آبیاری را افزایش دهد و مصرف کود و سوخت را در حاشیه تالاب های کشور کاهش دهد.