آرشیو یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۱
زیست شهر
۱۷
نگاه

رئیس کارگروه تحقیقات بیابان زایی: در چیدمان توسعه، حقابه محیط زیست رعایت شود

رئیس کارگروه تحقیقات مولفه های بیابان زایی با بیان این که در وزارت نیرو برای طبیعت سهم آب منظور نشده است، گفت: باید در چیدمان توسعه کشور، حقآبه محیط زیست رعایت شود.

محمد درویش با بیان این که کاربری نواحی با ساخت سد ها در سال های گذشته تغییر کرده است، اظهارداشت: همین موضوع موجب خشک شدن تالاب های نواحی و مناطق مختلف شده است.

رئیس کارگروه تحقیقات مولفه های بیابان زایی بیان کرد: زمانی که محیط زیست رطوبت خود را از دست می دهد همه زیست مندان با مشکل روبه رو می شوند چرا که از میزان آب مناطق کاسته می شود.وی با بیان این که همه سال های گذشته مجموع تعداد علف خواران از کل، بز، قوچ، میش، گوزن گرفته تا آهو و غیره به 110 هزار راس کاهش یافته است، ابراز داشت: این موضوع برای حیات وحش بسیار نگران کننده است.

درویش با بیان این که کاهش آمار حیات وحش فقط ناشی از بیماری نیست، افزود: تغییر کاربری اراضی، فقر زیستگاه ها، شکار بی رویه و عواملی از این دست در تحقق این هدف تاثیر گذار بوده است. رئیس کارگروه تحقیقات مولفه های بیابان زایی یادآوری کرد: باید تامین حقابه محیط زیست به رسمیت شناخته شود به طوری که اگر قرار است سدی ساخته شود تامین حقابه محیط زیست پایین دست آن را نیز در نظر گرفت.

وی افزود: بنابرگفته وزارت نیرو بین 90 تا 92 درصد آب به بخش کشاورزی، 4 تا 6 درصد به بخش شرب و مابقی به صنعت اختصاص داده شده است، اما در این میان سهمی برای طبیعت منظور نشده است.درویش عنوان کرد: باید در چیدمان توسعه کشور حقابه محیط زیست رعایت شود.