آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲، شماره ۳۷۴۰
ایران
۱۵

توفان شن خانه های هیرمند را مدفون می کند

براساس پیش بینی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان، از امروز توفان و گرد و خاک در این منطقه شدت گرفته و تا 50 کیلومتر بر ساعت می رسد. این در حالی است که سرعت توفان در شمال سیستان و بلوچستان و پدیده شن های روان در هفته گذشته به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسید و گرد و غبار در شهرهای زابل، هیرمند، هامون و زهک در حد بحران بود و دید افقی را بسیار کاهش داد.

فصل تابستان در حالی از راه رسیده که وزش بادهای 120 روزه موسوم به باد (لوار) نیز در ناحیه سیستان دوباره آغاز شده است. وزش این بادها که به ایجاد توفان های شن در منطقه می انجامد، هر ساله مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد می کند.

وزش این بادها که تاثیرات مثبت و منفی آن چهار ماه دامنگیر منطقه سیستان می شود، به نحوی است که برخی از روستاها در زیر آن پنهان می شود. علاوه بر اینها آلودگی هوا، ناراحتی های تنفسی و ریوی زیادی را ایجاد کرده و مردم هر ساله هزینه ها و خسارات مالی زیادی را متحمل می شوند.توفان هر روز با شدت بیشتری می وزد، خانه ها را زیر خروارها خاک مدفون و مدارس و ادارات را تعطیل می کند.کانون توفان های شن در شهرستان هیرمند است و تبعات بادهای 120 روزه در این منطقه بیشتر احساس می شود.

یکی از شهروندان ساکن هیرمند در حالی که ماسک بر دهان داشت، به فارس گفت: علاوه بر خودم دو برادر کوچک ترم به بیماری های ریوی و تنفسی گرفتار هستند.

حسین دشتی افزود: هر ساله در فصل تابستان و با شروع توفان های 120 روزه بر شدت بیماری ما افزوده می شود.محمد اربابی، دیگر شهروند هیرمندی هم با بیان این که پدری مسلول در خانه دارم و برای درمان آن هر چند روز به شهرستان زابل سفر می کنم، گفت: در بیمارستان هیرمند بیماران حاد تنفسی و ریوی را درمان نمی کنند و به بیمارستان های زابل و زاهدان ارجاع می دهند.سلطانعلی دهمرده، فرماندار هیرمند نیز خاطرنشان کرد: وزش توفان شن در هیرمند باعث ایجاد مشکلات متعددی برای اهالی منطقه از جمله مدفون شدن منازل مسکونی به زیر شن های روان، مسدود شدن محورهای مواصلاتی، خسارات به بخش کشاورزی و دامی و بیماری های پوستی و تنفسی شده که برای کاهش اثرات توفان ها نیازمند عزم ملی هستیم.