آرشیو یکشنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۲۷۶۶
بازار پول و سرمایه
۵

فراسو

ریزش33هزار تومانی سکه

معاملات آتی سکه طلادر آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در حالی پایان یافت که دو سررسید نزدیک شهریور و مهرماه منفی و دو سررسید دورتر آبان و آذر با افزایش قیمت داد و ستد شدند. به دنبال افزایش حدود 50 هزار تومانی هر قطعه سکه طرح جدید در بازار نقدی طی هفته گذشته، قراردادهای آتی سکه طلابا افزایش 5 درصدی معامله شدند به طوری که عرضه ها در این قراردادها قفل شدند و تنها در بازار تقاضا وجود داشت.

عرضه سه شرکت خودرویی

در جلسه معاملاتی روز گذشته بورس تهران سه عرضه عمده خودرویی (لیزینگ رایان سایپا، سرمایه گذاری سایپا و زامیاد) انجام شد. بر این اساس تعداد 120 میلیون سهم زامیاد به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم یک هزار و 490 ریال در نماد «خزامیا4» و 60 میلیون سهم شرکت لیزینگ رایان سایپا به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم یک هزار و 870 ریال در نماد «وساپا4» عرضه شد. همچنین رقابت بر سر 366 میلیون سهم سرمایه گذاری سایپا به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم یک هزار و 520 ریال در نماد وساپا4 در جلسه معاملاتی امروز بورس پیگیری و تعیین تکلیف شد.

افزایش ارزش معاملات خرد

از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ماه، 43 میلیارد و 831 میلیون سهم به ارزش 174 هزار و 979 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران به صورت خرد و بلوک معامله شد که در قیاس با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ حجم 4/147 درصد و از نظر ارزش 2/284 درصد رشد داشت.

چرخش شاخص بورس در مدار کاهش

شاخص بورس تهران در ابتدای معاملات روز گذشته با کاهش 200 واحدی به مرز نیمه 58 هزار واحد نزدیک شده است. ارزش بازار نیز با کاهش به 288 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است: بسیاری از شرکت هایی که طی هفته گذشته با صف خرید روبه رو بودند، عرضه شدند. مدیریت پروژه های نیروگاهی پس از شفاف سازی درباره قراردادهای شرکت ها بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشته و به دنبال آن بانکی ها بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص دارند.