آرشیو شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۰
اجتماعی
۴
میراث

برگزاری کنگره بین المللی غدیر در نجف اشرف

احمد مسجدجامعی در کنگره بین المللی غدیر اظهار امیدواری کرد با تاسیس کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد، آثار تاریخی مرتبط با غدیر و امیرالمومنین علی علیه السلام گردآوری شود.

به گزارش ایران، کنگره بین المللی غدیر که از چهارشنبه گذشته با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و شاعرانی از ادیان و مذاهب مختلف در صحن حرم مبارک حضرت علی علیه السلام در نجف اشرف آغاز شده بود، شب گذشته به کار خود پایان داد.

در این کنگره نمایندگان هیات های شرکت کننده از کشورهای مختلف جهان به تبیین دیدگاه های خود در مورد رویداد بزرگ غدیر پرداختند. هیات هایی از ایران، عراق، ترکیه، روسیه، گرجستان، اسپانیا، لبنان، مغرب، یمن، سوریه، پاکستان، بحرین، کویت و عربستان در این کنگره شرکت داشتند.

احمد مسجدجامعی به نمایندگی از هیات ایرانی با اشاره به نقش میراث مکتوب برای حفظ و نگهداری آثار مربوط به غدیر که دومین حادثه بزرگ تاریخ اسلام پس از بعثت پیامبر اکرم (ص) محسوب می شود، به ارائه آمارهایی از آثار به جا مانده از اندیشمندان مسلمان در این زمینه پرداخت. وی با بیان این که در مورد حادثه غدیر بیش از 1080 عنوان کتاب مستقل از قرن دوم تا پانزدهم هجری تالیف شده است، نقش برجسته ایرانیان با سهم تالیف بیش از 720 عنوان کتاب در این زمینه را تشریح کرد.

مسجدجامعی گفت: تالیفات در مورد غدیر که توسط علما و دانشمندان شیعه، اسماعیلی، اهل سنت و جماعت صورت گرفته به بیش از 20 زبان ترجمه شده است. در این کنگره شخصیت های علمی از کشورهای مختلف به سخنرانی، ارائه مقالات و اشعار خود پرداختند. از ایران آیات و حجج اسلام ابراهیم امینی، مستجابی اشرفی، سید علی شهرستانی، نوری شاهرودی و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر علی موسوی گرمارودی، دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر کمال خرازی، دکتر علیرضا ذکاوتی قره گزلو و دکتر هادی انصاری شرکت داشتند. مراسم پایانی این کنگره شب گذشته در کوفه و کنار مقبره میثم تمار برگزار شد.