آرشیو دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۲
صفحه آخر
۲۴
نشست

علم آدمی منشا رسیدن به خلافت الهی است

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی در نشست «خلافت الهی انسان در قرآن» از سلسله نشست های تخصصی نخستین جشنواره ملی ملکوت که از سوی سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می شود، گفت: خطیرترین داستان های قرآن معرفی خلافت انسان است. وی افزود: جریان امامت، نبوت و ولایت تحت پوشش خلافت الهی انسان شکل می گیرند و بدون تردید هیچ جریانی در این عرصه به عمق این جریان نیست که مباحث فراوانی را به دنبال خود دارد و در پی آن محورهای عمده ای باید گشوده شوند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با بیان این که «فرشتگان مقرب نیز بر اساس جایگاه خلافت الهی مرتبه و مقام می یابند» افزود: ما باید بدانیم که خلافت انسان چه جایگاهی در نظام معرفتی ما دارد. واعظ جوادی با بیان این که برخی این پرسش را مطرح می سازند که آیا خداوند نمی تواند بدون خلیفه کار خود را انجام دهد؟ ادامه داد: منشا این که انسان برای مقام خلیفه الهی انتخاب می شود در ظاهر فرمایشات الهی است، ولی منشا آن علم است و این بر اساس آن است که شخصیت حقوقی انسان توسعه داشته و دامنه و شمول دارد. رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا اظهار کرد: خداوند اسماء و حقایق الهی را بر فرشتگان عرضه کرد اما آنان نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کردند اما آدم آن ها را آموخت و معلم فرشته ها شد و به این سان فرشتگان در مقابل مقام انسان سجده کردند.

واعظ جوادی اظهار کرد: این علم در مقابل عمل صالح است و همان «علم الیقین» است که تا مرتبه تعالی راه دارد و علمی نیست که بتوان آن را در مراکز علمی فرا گرفت. برای فرشتگان نیز به دلیل محدودیت مرتبه وجودی آنان این امکان وجود ندارد که این علم را تحصیل کنند زیرا نمی توانند از محدوده وجودی خود خارج شوند. رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: انسان به اختیار خود، عنان و اختیار خویش را به خدا می سپارد و کسی که در این مسیر راسخ است و لغزشی ندارد صاحب مقام خلافت الهی خواهد شد.