آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۹
اجتماعی
۴

ممنوعیت تزریق واکسن آنفلوانزا برای شیرخواران

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا برای شیرخواران زیر شش ماه ممنوع است.

دکتر مهدی پیر صالحی در این باره افزود: تزریق این واکسن برای کسانی که سابقه واکنش آلرژیک به مواد موجود در واکسن آنفلوانزا را دارند مانند تخم مرغ، فرمالدهید، جنتامایسین و همچنین کسانی که در زمان مراجعه برای تزریق واکسن، تب یا عفونت حاد داشته باشند ممنوع است.

وی اضافه کرد بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و پرسنل بهداشتی درمانی در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

وی با بیان این که بیشترین زمان احتمال ابتلابه آنفلوانزا در ماه های مهر تا اسفند است اظهار داشت: برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا مشابه هم است ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی کند بنابراین قبل یا بعد از واکسیناسیون احتمال درگیری با بیماری وجود دارد.

به گزارش ایرنا، دکترپیر صالحی درباره روش تجویز واکسن آنفلوانزا گفت: واکسن آنفلوانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که بخش های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می کند و به سرعت شیوع می یابد و توسط عوامل مختلفی که هر ساله تغییر می کنند ایجاد می شود به همین دلیل است که هر سال نیاز به تزریق واکسن جدید است.