آرشیو یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۲
صفحه اول
۱

مجلس: آگهی های مطبوعاتی مشمول مالیات برارزش افزوده نیست

معاونت قوانین مجلس دیروز ا علام کرد آگهی های درج شده در روزنامه ها و نشریات مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده نمی شود.

به گزارش خبرنگار ما، تاکنون سازمان امور مالیاتی با پافشاری بر برداشت خود از قانون مالیات برارزش افزوده، دریافت آگهی توسط نشریات را جزو فعالیت مطبوعاتی ندانسته و درنتیجه آن را خارج از معافیت های مندرج در قانون مالیات برارزش افزوده می دانست.

بنده 5 ماده 12 قانون مالیات برارزش افزوده صراحتا کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر، انواع کاغذ چاپ و تحریر و سرانجام «مطبوعات» را از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف کرده است. با این حال تفسیر خاص سازمان امور مالیاتی و فشار بر مطبوعات و نشریات برای پرداخت مالیات برارزش افزوده که اکنون به 6 درصد رسیده و سالانه افزایش می یابد، اعمال این معافیت را با مشکل مواجه کرده بود.

با پدید آمدن این مشکل تنی چند از مدیران مسئول نشریات بزرگ و پرتیراژ کشور در نامه ای به محمود احمدی نژاد خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. رئیس جمهور وقت نیز به سازمان امور مالیاتی کشور دستور داد اخذ این مالیات تا بررسی کامل موضوع هم در حوزه مطبوعات و هم در حوزه نشر متوقف شود. مدیران مسئول بنگاه های بزرگ کشور همزمان در نامه دیگری به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار استعلام قانونی درباره محسوب شدن فعالیت های آگهی به عنوان فعالیتی مطبوعاتی شدند.

در همین حال دیروز معاونت قوانین مجلس در نامه ای به مدیران مسئول نشریات پرتیراژ کشور چون جام جم، همشهری، کیهان، دنیای اقتصاد، خبر ورزشی، ایران و اطلاعات رسما اعلام کرد نظر به اطلاق کلمه مطبوعاتی مندرج در بند 5 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17 اردیبهشت 87، آگهی های منتشره در روزنامه ها و نشریات که از جمله فعالیت های مطبوعاتی محسوب می گردد، از مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشد.

رونوشت این نامه که به امضای محمد جعفری رسیده، به محمد طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ابلاغ شده که انتظار می رود وی با توجه به اعلام نظر صریح مجلس، دستور لازم برای توقف اخذ مالیات از آگهی های مطبوعاتی را به سازمان امور مالیاتی کشور صادر کند.