آرشیو یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۲
صفحه اول
۱

تمدید معافیت 9 کشور از تحریم نفت ایران

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: 9 کشور از جمله چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان بار دیگر از قانون تحریم نفت ایران معافیت دریافت کرده اند.

به گزارش مهر، جان کری، دلیل این معافیت را کاهش قابل توجه واردات نفت این کشورها از ایران عنوان کرده و گفته معافیت این کشورها برگرفته از بخش 1245 «قانون مجوز دفاع ملی» آمریکا برای سال مالی 2012 است. جان کری با بیان این که این معافیت برای 180 روز تمدید شده که امکان تکرار دوباره آن وجود دارد، گفت: این چهارمین بار است که این 9 کشور به خاطر کاهش قابل توجه واردات نفت ایران معافیت دریافت می کنند.وزیر خارجه آمریکا با اشاره به توافق ژنو تصریح کرد: آمریکا براساس این توافق، تلاش ها برای کاستن از صادرات نفت خام ایران را برای شش ماه معلق می کند. وی تاکید کرد: آمریکا در این شش ماه همچنان با قوت اجرای تحریم هایی را که از قبل وجود داشته است، ادامه خواهد داد تا معلوم شود دست یافتن به یک راه حل جامع برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ممکن است یا خیر.

کاخ سفید: تحریم های شدید نفتی علیه ایران همچنان ادامه می یابد

در همین حال، کاخ سفید هم در بیانیه ای اعلام کرد که توافق اولیه ایران و 5+1، ممنوعیتی را در ادامه تحریم های شدید نفتی علیه ایران به وجود نمی آورد.

به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، باراک اوباما در این بیانیه با دفاع از توافق ژنو از کنگره درخواست کرد تا در زمان ادامه مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع تر و نهایی، تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب نکند.