آرشیو شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۳۹۰۰
جهان
۶

چالش های جهانی پیش روی کنفرانس امنیتی مونیخ

سیاستمداران، دیپلمات ها و مقامات ارشد دفاعی روز گذشته در مونیخ آلمان گرد هم آمدند تا درباره مهم ترین مسائل مطرح جهانی از جمله بحران سوریه و افغانستان تا ناآرامی ها در اکراین و تنش میان ژاپن و چین و برنامه هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کنند. در کنفرانس امسال که پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ است، 20 نفر از سران کشورها و دولت ها، 50 وزیر خارجه و دفاع و ده نفر از مقامات جهانی حضور دارند. به گزارش فارس، این کنفرانس سه روز ادامه خواهد داشت.

از دیگر موضوعات قابل بحث در این کنفرانس، موضوع جاسوسی های آمریکا از جمله جاسوسی از تلفن همراه آنگلامرکل، صدراعظم آلمان است. علاوه بر این برنامه خروج نیروهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

این کنفرانس در بحبوحه جنگ سرد تشکیل شد و هر ساله 350نفر از سران برجسته از بیش از 70 کشور در این کنفرانس شرکت می کنند تا چالش های آینده مسائل امنیتی را مورد بررسی قرار دهند. طبق گزارش​ها، یک گفت وگوی تاریخی در این نشست بین هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و هلموت اشمیت صدراعظم پیشین آلمان صورت خواهد گرفت. این دو سیاستمدار سال 1963 در اولین کنفرانس این نشست شرکت کرده بودند.