آرشیو شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۵۶۴۲
صفحه آخر
۲۴

چرا کتاب نمی خوانیم؟ (6)

کتاب های گویا خوانش آسان یا سخت

سید کامران علمدهی

با پیشرفت تکنولوژی و ورود تبلت ها و فبلت ها به بازار همه ابعاد زندگی ما تحت الشعاع قرار گرفت. اما ما نتوانستیم در زمینه کتاب و کتابخوانی خوب عمل کنیم چرا که در حال حاضر کتاب های الکترونیک و همین طور کتاب های گویا در حال پافشاری برای جانشینی کتاب های مکتوب است که هم می تواند مزیت های مثبتی داشته باشد و هم تبعاتی منفی.

امروزه شرایط اغلب افراد برای تعیین زمان کتاب خواندن شاید قدری سخت و دشوار باشد و مشغله روزمره مطالعه ما را تحت تاثیر قرار دهد که خب کتابهای الکترونیک و گویا می توانند جایگزینی مناسب برای مطالعه در زمان های اضافی روزمره باشد و جای کتاب نخواندن های مان را پر کند.

اما از آن سو این نوع کتاب ها، زیان های جبران ناپذیری را به صنعت نشر، نویسنده و ناشر وارد می کند و از آنجایی که ما هنوز به کنوانسیون کپی رایت نپیوسته ایم، بسیاری از کتاب های نویسندگان بدون هیچ گونه پرداخت وجهی در کمتر از 10 ثانیه مال ما می شود.

بعد دیگر این مساله هم کتاب های گویاست که در اغلب موارد چون برای خوانش کتابها از سوی بسیاری از سایت ها هزینه ای ندارد، از افرادی شناخته شده و صداهای درست استفاده نمی کنند و غالبا کتاب ها با صداهایی خوانده می شوند که هیچگونه جذابیتی برای مخاطبان نداشته و افراد را از خواندن آن کتاب طرد می کند. از این روست که در کشور ما تاکنون مقوله کتاب های گویا به موفقیت حداکثری دست پیدا نکرده است.

با این حال نباید خودمان را فریب دهیم که همه این مقوله ها - کتاب های گویا و الکترونیک - اغلب برای افرادی ساخته می شوند که یا بهانه وقت را می گیرند و یا به دنبال بحث گرانی کتاب هستند. چرا که نگاهی به آمار میدانی دانلود این کتاب ها، می شود به صراحت گفت باوجود سهولت بسیار در خوانش کتاب هایی از این دست، باز هم افراد کتاب نخوان به دنبال بهانه ای دیگر هستند...