آرشیو پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۵۶۴۶
بین الملل
۲۲

خبر

دولت نیجریه به تروریست های بوکوحرام پیشنهاد مذاکره داد

«تامینوتورکای»، وزیر امور خاص نیجریه اعلام کرد دولت ابوجا آماده مذاکره با شبه نظامیان سلفی «بوکو حرام» برای آزادی 223دانش آموز ربوده شده توسط این گروه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام دولت نیجریه که سال پیش ریاست کمیته بررسی و برنامه عفو با شبه نظامیان بوکوحرام را برعهده داشت، افزود: آماده مذاکره و گفت و گو درباره همه موضوعات از جمله آزادی دانش آموزان دختر ربوده شده هستیم.اعلام آمادگی دولت نیجریه برای مذاکره ساعتی پس از آن صورت گرفت که فرمانده نیروهای امریکایی مستقر در آفریقا خواستار گفت و گوی مقامات نیجریه با شبه نظامیان بوکو حرام شده بود. دولت نیجریه پیشتر انجام مذاکره با شبه نظامیان سلفی را رد کرده بود.

نشست وزرای دفاع امریکا و شورای همکاری خلیج فارس در عربستان

وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همتای امریکایی آن ها دیروز در جده عربستان با هدف تاکید طرفین بر ضرورت گسترش همکاری های امنیتی و نظامی نشستی برگزار کردند. به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، در این نشست که در جده و با ریاست سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان آغاز شد به بحران سوریه و امنیت خیلج فارس پرداخته شد.

در ابتدای این جلسه سلمان بن عبدالعزیز با تاکید بر ضرورت ادامه روابط رو به رشد امریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: برگزاری این نشست باعث افزایش امنیت و ثبات در منطقه خواهد شد. وی افزود: منطقه ما اکنون با خطرات زیادی رو به روست که باید با آن مقابله کنیم. وزیر دفاع عربستان همچنین اعلام کرد کشورهای شرکت کننده تلاش می کنند تا نشست مذکور را به یک نشست سالانه تبدیل کنند که طی آن هماهنگی های امنیتی و نظامی میان واشنگتن و شورای همکاری خلیج فارس گسترش یابد.چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا را چند مقام بلندپایه از جمله فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا و معاونان وزیر دفاع امریکا در سفر به عربستان همراهی می کنند. شیخ محمد بن عبدالله آل خلیفه وزیر مشاور در امور دفاعی بحرین، بدر بن سعود بن حارب وزیر مسئول امور دفاعی عمان، حمد بن علی العطیه وزیر مشاور در امور دفاعی قطر، شیخ خالد الجراح الصباح وزیر دفاع کویت و محمد بن احمد البواردی معاون وزارت دفاع کویت هم در جلسه شش کشور حاشیه خلیج فارس با امریکا در جده حضور داشتند.