آرشیو پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۹۸۵
اقتصاد
۴

ادعای موافقت ایران با مهلت یکساله تکمیل خط لوله صلح

رسانه های پاکستانی به نقل از مقامات وزارت نفت این کشور از مهلت جدید یکساله ایران به پاکستان برای تکمیل پروژه خط لوله صلح خبر دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه بیزینس رکوردر، مقامات بلندپایه وزارت نفت پاکستان گفتند: ایران و پاکستان تاریخ تکمیل پروژه خط لوله گاز آی. پی را تا دسامبر 2015 تمدید کردند.

به ادعای این مقامات، در جریان سفر اخیر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به ایران، دو کشور مذاکرات عمیقی را در زمینه تکمیل خط لوله آی. پی انجام داده و توافق کردند که مهلت تکمیل آن را از دسامبر 2014 به دسامبر 2015 موکول کنند.

ایران و پاکستان بیست و چهارم می 2009 قرار داد دوجانبه ای را در زمینه صادرات گاز ایران به پاکستان امضا کردند و در پنج ژوئن همان سال شرکت شبکه گاز بین ایالتی پاکستان و شرکت ملی نفت ایران قرار داد خرید و فروش گاز را امضا کردند که براساس آن، اولین جریان گاز ایران به پاکستان باید تا سی و یکم دسامبر 2014 برقرار شود.

این منابع آگاه پاکستانی گفتند: در جریان سفر اخیر نواز شریف به ایران موضوع کناره گیری احتمالی پاکستان از پروژه 1.5 میلیارد دلاری صلح تحت فشار آمریکا، عربستان و برخی دیگر از کشور های نفتخیز به طور کلی منتفی شده و پاکستان اعلام کرده به طور جدی احداث این خط لوله را دنبال می کند، زیرا باید نسبت به برطرف کردن نیازش به انرژی اقدام کند.