آرشیو دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۹۹۲
سیاسی
۲

انتقادات اردوغان از آمریکا در آستانه سفر روحانی

سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه در حالی امروز صورت می گیرد که نخست وزیر ترکیه در آستانه این سفر بشدت از تحریم های آمریکا علیه ایران و تاثیر این تحریم ها بر روابط اقتصادی ایران و ترکیه انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان که دیروز در اتاق صادرات ترکیه سخنرانی می کرد، گفت: تحریم ها مانع تجارت ایران و ترکیه می شود. اردوغان گفت: برخی کشورها می توانند برای تجارت با ایران از سد تحریم ها عبور کنند، اما این تحریم های کشورهای غربی مانع همکاری ایران و ترکیه می شود.

نخست وزیر ترکیه اظهار کرد: شرکت های غربی انواع کالاهای غربی را به ایران می فروشند، اما در شرایط یکسان کالاهای ترکیه نمی توانند به راحتی وارد بازار ایران شوند و با موانعی روبه رو هستند. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای سفر رسمی به دعوت عبدالله گل همتای ترکش امروز به آنکارا می رود. گفته می شود یکی از محورهای اصلی دیدار روحانی با مقامات عالی ترکیه، چگونگی دستیابی به حجم مبادلات 30 میلیارد دلاری است. ایران و ترکیه قصد دارند میزان معاملات تجاری و اقتصادی خود را تا سال 2015 به 30 میلیارد دلار برسانند.

ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه ای با اشاره به سفر حسن روحانی نوشت: با وجود اختلاف دیدگاه میان تهران آنکارا، یک اتفاق نوین در جهت گسترش روابط دو کشور اتفاق می افتد. به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه ترکیه چاپ این کشور، ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به سفر روز دوشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به آنکارا در بیانیه ای اعلام کرد: برای اولین بار جلسه شورای عالی همکاری های استراتژیک میان ایران و ترکیه برگزار می شود که ریاست این جلسه بر عهده رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و روحانی است.