آرشیو یکشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۳
اقتصاد
۴

آلمان به دنبال جایگزینی گاز ایران با روسیه

آلمان برای رهایی از وابستگی به گاز روسیه سعی دارد روابط اقتصادی خود با ایران را گسترش دهد.

به گزارش شانا و به نقل از پایگاه خبری ترامپت، آلمان و به طور کلی اروپا در حالی از یکسو بر سر مساله اوکراین روابط خود با روسیه را تیره کرده و با اعمال تحریم های اقتصادی به دنبال فشار بر مسکو است که از سوی دیگر به دلیل وابستگی به گاز روسیه می کوشد جریان صادرات گاز این کشور را پایدار نگه دارد.

این تناقض در سیاست ها و منافع آلمان سبب شده تا برلین به دنبال قطع وابستگی حیاتی خود به گاز روسیه باشد و به همین منظور به دنبال منابع عظیم نفت و گاز ایران است.

بر اساس این گزارش، در حالی که طی سال های گذشته به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران، روابط اقتصادی تهران و برلین بشدت کاهش پیدا کرد، اما هم اکنون با وجود دشواری های موجود آلمان به دنبال گسترش روابط تجاری خود با تهران است.

این گزارش می افزاید: ایران چهارمین دارنده ذخایر بزرگ اثبات شده نفت و دومین دارنده ذخایر اثبات شده گاز دنیاست و از لحاظ تولید گاز نیز رتبه سوم را دارد، بنابراین اگر آلمان قصد خرید گاز از کشوری غیر از روسیه را داشته باشد، بدون شک ایران می تواند گزینه مناسبی باشد.

از سوی دیگر، تحریم ها علیه ایران در دهه های گذشته سبب شد حجم زیادی از منابع نفت و گاز این کشور دست نخورده باقی بماند و فرصت خوبی برای تولید بیشتر ایجاد کند.