آرشیو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۴۲
سیاسی
۲

صالحی: قصد راه اندازی سانتریفیوژ جدید نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که تا وقتی مذاکرات ادامه دارد قصد راه اندازی سانتریفیوژهای جدید را نداریم، اظهار کرد: ما حدود 20 هزار سانتریفیوژ داشتیم که قریب به 9000 سانتریفیوژ آن را گاز تزریق نکرده ایم.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در حاشیه کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری در جمع خبرنگاران درباره این که گفته می شود یکی از موارد توافق این است که سوخت را در کشور دیگری تولید کنیم، گفت: اگر قرار بود این اتفاق بیفتد و در جای دیگری سوخت را بسازیم و منتقل کنیم این پیشنهاد از سال های پیش مطرح بود. تمام چالش ما این است که در خاک جمهوری اسلامی ایران فرآیند کامل تولید سوخت هسته ای انجام شود. اگر قرار باشد مواد اولیه را به جای دیگری منتقل کنیم و بعد از تبدیل به سوخت به کشور وارد شود این پیشنهادها قبلابوده و ما چنین قصدی را نداریم. صالحی یادآور شد: برای طرف مقابل راهی جز تفاهم نمانده است. ما دنبال توافق برد - برد هستیم و این طور نیست که بخواهیم تمام امتیازات را بگیریم و طرف مقابل برای افکار عمومی حرفی نداشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که وارد جزئیات موارد مذاکره نمی شوم، گفت: اکنون موضوع غنی سازی، آب سنگین، تحریم ها و فردو مطرح است که در این زمینه ها به هم نزدیک شده ایم. برخی از موضوعات بسته شده است و به برخی موضوعات دیگر نیز از نظر فنی و حقوقی کاملانزدیک شده ایم، اما برای رسیدن به یک توافق اراده سیاسی لازم است.