آرشیو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۴۲
ورزش
۱۸

تا المپیک 2020 خطری ورزش های مدال آور ایران را تهدید نمی کند

6 رشته در آستانه حذف از المپیک

اجلاس کمیته بین المللی المپیک (IOC) 40 مصوبه به دنبال داشت، مصوباتی که شش رشته را در آستانه حذف از بازی های المپیک 2020 قرار داد و به باور توماس باخ رئیس IOC جهانیان شاهد تصویر جدیدی از این بازی ها خواهند بود.

این اجلاس در حالی در موناکوی فرانسه برگزار شد که 40 توصیه در دستور کار المپیک 2020 قرار گرفت و نقشه راه استراتژیک آینده المپیک خواهد بود. توماس باخ در این باره گفت: با تصویب این 40 توصیه شاهد تصویر جدیدی خواهید بود که تصویری از پیشرفت است و منحصربه فرد بودن بازی های المپیک را تضمین می کند. این تصویر ارزش های المپیک را ترفیع می بخشد و ورزش را در جامعه تقویت می کند.

این مصوبات در شرایطی با رای مثبت هر 96 عضو کمیته بین المللی المپیک مواجه شد که به باور برخی کارشناسان ورزش دنیا این مصوبات بزرگ ترین تغییرات این سازمان در دهه های گذشته محسوب می شود. این اصلاحات به دنبال انصراف چند شهر از میزبانی بازی ها به علت هزینه برگزاری آنها انجام گرفت. قوانین جدید فرآیند کسب میزبانی را برای کشورهای میزبان راحت تر می کند و یک شبکه تلویزیونی المپیک راه اندازی نیز خواهد شد. میزبانان المپیک اجازه دارند مسابقات را خارج از شهر یا حتی کشور میزبان برگزار کنند. این امر راه را برای درخواست میزبانی مشترک هموار می کند.

برای این که جا برای ورزش های جدید بازی شود، برخی رقابت های بازی های المپیک تابستانی حذف می شود تا تعداد ورزشکاران شرکت کننده از ده هزار و 500 نفر فراتر نرود.

برخی رشته هایی که به گفته ناظران احتمال حذف آنها وجود دارد، عبارتند از: پنج گانه مدرن (این رشته که کمتر شناخته شده است از پنج رشته تیراندازی با تپانچه، شمشیربازی، شنا، پرش با اسب و دو صحرانوردی تشکیل شده است)، شنای موزون، ژیمناستیک ریتمیک، پرش سه گام، پیاده روی و اسب سواری.

به این ترتیب دست کم تا سال 2020 میلادی ورزش های مدال آور ایران در عرصه المپیک از جمله تکواندو، کشتی و وزنه برداری نفس راحتی کشید.