آرشیو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۴۲
جهان
۶

پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شد

به دنبال فروپاشی ائتلاف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فعلی اسرائیل، پارلمان اسرائیل رسمیت خود را از دست داده و منحل شد. قراراست هفدهم مارس (بیست و ششم اسفند) انتخابات زودهنگام در اسرائیل برگزار شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، یک هفته پس از فروپاشی کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، 93 قانونگذار از مجموع 120 عضو کنست به انحلال و پایان فعالیت کوتاه ترین دوره پارلمان در «تاریخ اسرائیل» رای مثبت دادند. آخرین انتخابات سراسری در رژیم صهیونیستی به ژانویه سال 2013 برمی گردد که طی آن حزب لیکود گرچه بیشترین رای را به خود اختصاص داد، اما نتوانست به تنهایی حکومت تشکیل دهد. طبق قانون اساسی رژیم اشغالگر قدس انتخابات سراسری هر چهار سال یکبار تشکیل می شود و این بیستمین باری است که در اسرائیل به دلیل بروز اختلافات، انتخابات زودهنگام برگزار می شود.

نظرسنجی های پیش از انتخابات نشان می دهد که نتانیاهو احتمالاقدرت را بار دیگر به دست می گیرد، اما رشد ائتلاف ضد نتانیاهو تهدیدی برای رهبری وی در آینده است. دولت اخیر نتانیاهو که اوایل 2013 روی کار آمد، به دلیل اختلافاتی دچار دودستگی و فروپاشی شد. کابینه راست میانه نتانیاهو هفته هاست که بر سر بودجه، مالیات مسکن و لایحه ای که اسرائیل را به عنوان «کشور یهود» معرفی کند، دچار اختلاف شده است. نتانیاهو امید دارد با جلب نظر مردم به سمت حزب تندروی لیکود، حمایت ها از حزبش را افزایش داده و برای چهارمین باز نخست وزیر شود.

با این حال تازه ترین نظرسنجی ها در رژیم اشغالگر قدس حاکی از آن است که 60 درصد اسرائیلی ها نمی خواهند بعد از این بنیامین نتانیاهو را به عنوان نخست وزیر این رژیم ببینند.