آرشیو پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۲۱۲
اقتصاد
۵

افزایش 150هزارتومانی حقوق قوت گرفت

مهر: پس از چندجلسه مذاکره کارگران و کارفرمایان درباره افزایش حداقل مزد سال 94 مشمولان قانون کار، حالاخبر می رسد کارفرمایان افزایش 25درصدی حقوق ها را پذیرفته و مذاکرات درباره درصد سایر مزایا ادامه دارد.

شنیده ها حاکی از آن است که کارفرمایان پیشنهاداتی را برای افزایش 20 تا 25درصدی حداقل دستمزد مشمولان قانون کار در سال آینده ارایه کرده اند. در صورتی که کارگران نیز بر سر این میزان افزایش توافق کنند، حداقل دستمزد سال آینده کارگران از 609هزارتومان به میزان 152هزارتومان افزایش خواهد یافت و به 761هزارتومان می رسد.

البته افزایش هایی نیز در مورد حق مسکن، حق اولاد، حق بن نقدی و سایر مزایای شغلی اعمال خواهد شد. از سویی، حقوق افرادی که از حداقل دستمزد بیشتری برخوردارند نیز طبق عرف هرساله با درصد کمتری از حداقل بگیران، افزایش می یابد.

بر پایه اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در پایان آذرماه امسال به 16/8درصد کاهش یافته و طبق ماده41 قانون کار، نرخ تورم به عنوان یکی از پایه های اصلی در تعیین مزد سالانه مشمولان قانون کار مورد استناد شورایعالی کار قرار می گیرد.

کارگران به دنبال این هستند که برای افزایش حداقل دستمزد سال آینده، بنددوم ماده41 قانون کار که به تعیین حقوقی تامین کننده معیشت نیروی کار توجه دارد نیز پرداخته شود و از این رو معتقدند افزایش دستمزدها نمی تواند دقیقا بر اساس نرخ تورم باشد.