آرشیو دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۹۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

2مومیایی مصری از فاضلاب سر در آوردند!

دو مومیایی مصری با قدمتی 2400 ساله از فاضلاب سر درآوردند.

براساس اعلام وزارت آثار تاریخی مصر، این دو مومیایی تاریخی که محل کشف آنها توسط پلیس اعلام نشده در روستایی در 240 کیلومتری جنوب شهر قاهره، پایتخت مصر که فاضلاب این شهر به نزدیکی آن انتقال می یابد، توسط مردم محلی پیدا شد.

این مومیایی های 2400 ساله که به دوره یونانی- رومی تمدن مصر باستان تعلق دارند، در زمان کشف در تابوتهای چوبی قرار داشتند که تابوتهای آنها بشدت صدمه دیده اند و به احتمال فراوان از ترس کشف آنها در ایست های بازرسی پلیس توسط قاچاقچیان آثار تاریخی به فاضلاب انداخته شده اند.

کشف این دو مومیایی که متعلق به یک زن و مرد هستند در شرایطی است که با گذشت چند سال از سرقت 63 اثر تاریخی از «موزه ملی مصر» در قاهره در جریان اعتراضات مردمی در سال 2011 که به برکناری «حسنی مبارک» از قدرت انجامید، هنوز تعدادی از آنها پیدا نشده و تنها چند اثر تاریخی در چند کانال فاضلاب و یک ایستگاه مترو کشف شده اند.

در جریان حمله به موزه ملی مصر که در سال 1902 ساخته شده و برخی آن را از نظر ارزش گنجینه هایی که در آن نگهداری می شوند، معادل موزه لوور و در ردیف پنج موزه برتر جهان می دانند، 70 اثر تاریخی نیز صدمه دیدند که بلافاصله توسط 11 مرمتگر، بازسازی و مرمت شدند.

به گفته دکتر «زاهی هاواس» وزیر وقت آثار تاریخی مصر در طول اعتراضات گسترده مردمی حدود 1100 اثر تاریخی از موزه ها و محوطه های تاریخی این کشور به سرقت رفته اند.