آرشیو دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۹۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

اولویت های وزارت نیرو برای حل مشکل کم آبی معرفی شد: توزیع تجهیزات کاهش دهنده مصرف و شیرین سازی آب دریا

وزیر نیرو در همایش «ایست، آب نیست»، توزیع تجهیزات کاهش دهنده مصرف و شیرین سازی آب دریا را اولویت های وزارت متبوعش برای حل مشکل کم آبی کشور معرفی کرد.

به گزارش تسنیم؛ حمید چیت چیان با بیان اینکه طی ماه های آینده حدود 20 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال های قبل خواهیم داشت، گفت: امیدواریم با کمک مردم و برنامه ریزی های جدی که صورت گرفته شاهد مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و شرب باشیم.

وزیر نیرو در تشریح اقدامات مدنظر برای حل مشکل کم آبی افزود: نخستین اقدام ما مدیریت مصرف است. صنایع باید آبی را که مصرف می کنند با تصفیه کردن و بازگرداندن به چرخه مصرف مجدد از آن استفاده کنند. وی ادامه داد: در کشاورزی نیز با اصلاح الگوی مصرف و شیوه های آبیاری قادر هستیم تا میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

چیت چیان گفت: در بخش مصرف خانگی هم خانواده ها قادر هستند که 30 درصد از مصارف خود را کاهش دهند. همچنین برنامه ریزی کرده ایم که با توزیع تجهیزات کاهش دهنده مصرف به خصوص در شهرهای پرتنش به لحاظ منابع آب، مصرف خانواده ها را اصلاح کنیم.

در ادامه همایش «ایست، آب نیست» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: باید از محیط زیست، دریاها، تالاب ها و رودخانه ها حفاظت کنیم تا آبی که در اختیارمان قرار می گیرد، قابل استفاده باشد و اینها نکات بسیار مهمی است که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا در کتاب های درسی دنبال می شود.

ابتکار افزود: متاسفانه در شرایط دشواری از جهت بارندگی، محیط زیست، رودخانه ها، تالاب ها و زیست بوم هستیم و فشارهای زیادی وارد می شود و بسیار ضرورت دارد تا برای تغییر رویه ها از سطح دولت تا سطح عموم مردم این اتفاق انجام شود.

همچنین معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در این همایش با اشاره به اینکه سال تحصیلی جاری با پرسش مهر رئیس جمهور در رابطه با کمبود آب آغاز شد گفت: سلسله همایش های «ایست! آب نیست» را می توان یکی از محوری ترین جریان سازی اجتماعی در این خصوص برشمرد که موجب تحقق اهداف پرسش مهر رئیس جمهور می شود.

حمیدرضا کفاشی اظهار داشت: در 54 هزار و 902 مدرسه کشور همایش «ایست! آب نیست» با حضور مسئولان محلی، دانش آموزان و اولیا در 26 آذر ماه سال جاری برگزار شد.