آرشیو دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۹۱
ورزشی - اخبار کشور
۹

نعمت زاده: تا 10 سال آینده تولید فولاد ایران به 55 میلیون تن در سال می رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده افزایش 38 میلیون تنی ظرفیت ذوب فولاد ایران تا 10 سال آینده داد.

بناب - خبرنگار کیهان: محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاحیه خط تولید فولاد آلیاژی، فولاد شاهین بناب آذربایجان شرقی افزود: این ظرفیت در حال حاضر 17 میلیون تن در سال است ولی با برنامه ریزی هایی که به عمل آمده است تا سال 1403 این ظرفیت به 55 میلیون تن در سال خواهد رسید.

به گفته نعمت زاده ظرفیت صنایع نورد فولادی کشور سالانه 33 میلیون تن است که حدود 2 برابر ظرفیت ذوب فولاد است.

وی یادآور شد: هنوز نتوانسته ایم آن گونه که باید وشاید از ظرفیت بسیار بالای صنعت «نورد» کشور، استفاده کنیم و صنایع فوق با 50 درصد ظرفیت خالی، کار می کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رکود قیمت در صنعت فولاد گفت: این امر، مقطعی است و در آینده نزدیک، تغییر خواهد کرد. وی بر ظرفیت سازی در تولید کنسانتره آهن اسفنجی و ذوب تاکید کرد و گفت: متاسفانه در صنعت فولاد و در ابتدای خط سنگ معدن مازاد داریم.

وی افزود: واحدهای نورد در کشور با کمتر از 30 درصد ظرفیت کار می کنند و حدود نصف ظرفیت به خاطر اینکه زنجیره فولاد تکمیل نشده، معطل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر بخواهیم فولاد عادی تولید کنیم، ظرفیت نورد 33 میلیون تن است که دو برابر ظرفیت ذوب است.

نعمت زاده با بیان اینکه هم اکنون کشور چین تولید 50 درصد فولاد جهان را در اختیار دارد، کاهش قیمت های جهانی و رکود اسمی را دو عامل اصلی رکود فولاد در کشور اعلام کرد. با بهره برداری از طرح تولید فولاد آلیاژی بناب ماهانه 12 تا 14 هزار تن فولاد آلیاژی تولید می شود که در صورت نیاز بازار این میزان قابل افزایش به 30 هزار تن در ماه است. مجتمع فولاد صنعت شهرستان بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی شامل کارخانجات ذوب و نورد با هدف فعالیت های گوناگون در زمینه صنعت فولاد تشکیل شده است.