آرشیو دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۲۶
صفحه آخر
۲۰
خبر

انتقال خون ماموریت جدید پهپادها

به گفته دانشمندان کلینیک مایو در آمریکا، در آینده پهپادها می توانند در انتقال خون برای بیماران کارساز باشند که به صرفه جویی در زمان انتقال و درنتیجه نجات جان بسیاری از بیماران کمک خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، فرآورده های خون از جمله پلاکت ها و پلاسما برای نجات برخی بیماران حیاتی هستند، اما خون دارای تاریخ انقضاست و پلاکت و پلاسما پس از اهدا برای کمتر از یک هفته دوام می آورند؛ حتی گلبول های قرمز خون در حالت ذخیره، فقط تا شش هفته زنده می مانند.

پهپادها در حمل محموله ها در فواصل کوتاه بهترین عملکرد را دارند و تاکنون موقعیت های امدادی آشکار وجود داشته اند که در آنها، پهپادها توانسته اند تجهیزات را بسیار آسان تر از یک بالگرد به تیم های امدادی تحویل دهند.

در دسامبر 2013 شرکت حمل و نقل هوایی دی اچ ال (DHL)، از یک پهپاد برای حمل تجهیزات پزشکی در عرض رودخانه راین استفاده کرد. این موضوع نشان دهنده توانایی پهپادها برای حمل تجهیزات در مسیرهایی است که خودروها به آسانی قادر به طی آنها نیستند؛ بنابراین آنها در انجام بسیاری از ماموریت ها مانند حمل ذخایر خون از بیمارستانی به بیمارستان دیگر که با کمبود چنین امکاناتی روبروست، کاربرد داشته و به صرفه جویی در زمان کمک می کنند.

دانشمندان کلینیک مایو براین باورند که در آینده پهپادها نقش تعیین کننده ای در این زمینه خواهند داشت و با استفاده از آنها، بیمارستان های بزرگ روزانه محموله های خون را دریافت و بیمارستان های کوچک تر به صورت هفتگی خون را از طریق پهپاد دریافت خواهند کرد.

پهپادها همچنین می توانند داروهای نایاب و گران مانند ضد سم را برای مارگزیدگی ها تحویل داده و تقاضای فرآورده های خونی در محیط های پیش بیمارستانی را به صورت سریع و ارزان برآورده کنند.

پیش از آن که پهپادها بتوانند انتقال خون را شروع کرده و جان بسیاری را نجات دهند، باید ثابت کنند که قادرند با موفقیت محموله ها را تحویل دهند و هنگام انجام چنین ماموریتی جان افراد را به خطر نمی اندازند.