آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۷
جهان
۶

خبر کوتاه

روی برگرداندن موگابه

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: رابرت موگابه، رییس جمهوری زیمبابوه هنگامی که با گروهی از خبرنگاران در آفریقای جنوبی مواجه شد، با اعلام اینکه نمی خواهد شاهد یک سفیدپوست باشد از خبرنگاران روی برگرداند. رییس جمهوری زیمبابوه در حال بازدید از سووتو، مرکز تلاش های ضد آپارتاید در آخرین روز از سفرش به آفریقای جنوبی بود که با گروهی از خبرنگاران مواجه شد اما وی ناگهان به این گروه از خبرنگاران پشت کرده و گفت: نمی خواهم حتی یک سفیدپوست را هم ببینم. اما همزمان با اینکه موگابه یکی از موزه های یادبود برای قیام دانش آموزان سال 1976 میلادی در سووتو را ترک می کرد، رسانه های آفریقای جنوبی این اظهارات موگابه را ضبط کردند. موزه هکتور پیترسون برای یادبود حدود 200 دانش آموز سیاهپوست غیرمسلح بنا شده که در ژوئن سال 1976 میلادی در جریان تظاهرات توسط پلیس سفیدپوست کشته شدند.

وعده میلیبند به فلسطین

اد میلیبند، رقیب دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در انتخابات پارلمانی آینده، در وعده ای انتخاباتی اعلام کرد «اگر به رسمیت شناختن کشور فلسطین به امضای توافق صلح فراگیر در منطقه خاورمیانه کمک بکند، ترجیح می دهد این کار را انجام بدهد». این اظهارنظر میلیبند جنجال گسترده ای در رسانه های این کشور در آستانه انتخابات پارلمانی به پا کرده است. این در حالی است که قبلامجلس بریتانیا در بیانیه ای غیرالزام آور فلسطین مستقل را به رسمیت شناخته بود. اکنون اد میلیبند، رهبر حزب کارگر این کشور تاکید دارد: اگر حزب او در انتخابات آینده پیروز شود، وی با به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین موافقت می کند.

حمله به سفارت امریکا در دوحه

سفارت امریکا در قطر در بیانیه ای از زخمی شدن یک نگهبان در حمله ای که به این سفارت شده بود، خبر داد. در این بیانیه دلیل این حمله اعلام نشده اما سفارت امریکا تاکید کرد که هیچ گونه تغییری در اوضاع کلی امنیتی در قطر به وجود نیامده است اما امریکایی ها باید همچنان هوشیار باشند و از حضور در تجمع های گسترده خودداری کنند. به گفته مسوولان سفارت امریکا در قطر عامل این حمله بازداشت شده و در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارد. در حال حاضر حدود 15 هزار امریکا در قطر مقیم هستند.