آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۳۶
جهان
۶
خاورمیانه

اعتراض به خشونت پلیس اسراییل

اعتراض علیه نژادپرستی به داخل سرزمین های اشغالی فلسطین و تا تل آویو کشیده شده است. اعتراض های خشمگینانه ساکنان این منطقه پس از انتشار یک ویدیو آغاز شده است. ویدیو درباره رفتار خشونت آمیز پلیس اسراییل با داماس پاکادا، سربازی اتیوپی تبار است. انتشار این ویدیو خشم یهودیان رنگین پوست سرزمین های اشغالی به ویژه اتیوپی تبارها را برانگیخته است تا جایی که راهپیمایی های اعتراض آمیز آنها به درگیری با نیروهای پلیس اسراییل کشیده شده است. موضوع خشم برانگیز برای اتیوپیایی ها این است که قبل از آن نیز یک شهروند اسراییلی- اتیوپیایی ادعا کرده بود که کارکنان اداره مهاجرت شهر به دلیل بی اعتبار دانستن مدارکش به او حمله کرده و او را مجروح ساخته اند.

مجموع این عوامل موجب شکل گیری موجی از خشم و اعتراض در فلسطین اشغالی شده که به خشونت گراییده است. یکی از گسترده ترین آنها روز یکشنبه با حضور حدود 10 هزار نفر برگزار شد. در این راستا گزارش ها از به کارگیری ماشین های آب پاش و گاز اشک آور و فلفل توسط پلیس علیه معترضان حکایت دارد. بنا بر گزارش ها، شرکت کنندگان در راهپیمایی هم با پرتاب سنگ و اشیای دیگر به سوی پلیس به خشونت نیروهای امنیتی پاسخ داده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه در درگیری های اخیر دست کم 46 نیروی امنیتی و 7 تظاهرات کننده زخمی شده اند. پیش تر نیز تظاهرات های دیگری برگزار شده بود که در اثر آن ده ها نفر زخمی و صدها نفر بازداشت شدند.

هنوز چشم اندازی برای اعتراض های آغاز شده در تل آویو وجود ندارد اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در بیانیه ای خواستار پایان اعتراض ها شده است. همزمان منابع اسراییلی از دیدار نتانیاهو با سرباز مضروب، داماس پاکادا و تنی چند از نمایندگان جامعه اتیوپی تبار اسراییل خبر داده اند. یادآوری می شود در اسراییل بیش از 135 هزار یهودی اتیوپیایی تبار زندگی می کنند. این دسته از شهروندان اسراییل به طور عمده در جریان دو موج مهاجرتی، یکی در سال 1984 و دیگری سال 1991 به فلسطین اشغالی آمده اند.