آرشیو چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۴۳
هنر و ادبیات
۹
رمان

نگاهی به کتاب «برای اینکه در محله گم نشوی»

رمانی برای تنهایی انسان ها

«برای اینکه در محله گم نشوی» آخرین اثر پاتریک مودیانو، از چهره های مهم ادبیات مدرن فرانسه، با ترجمه لیلاسبحانی و از سوی نشر ثالث منتشر شد.

مودیانو وقتی در خیابان راه می رفت، تلفنش زنگ خورد و از بردن جایزه آکادمی نوبل مطلع شد و به راه رفتنش ادامه داد: همچون داستان هایش که با وجود داشتن جریانی نو ادامه رمان اولش هستند. و این بار اتفاق داستان گم شدن است: گم شدنی که روزنه ای است به مرور خاطرات.

مودیانو روایتگر خاطره و تنهایی است. تنهایی، به نوعی مساله انسان امروزی است. مودیانو با جملات ساده و عمیق، خوانندگان رمان هایش را به اندیشه های فلسفی و هستی شناسی وامی دارد و در کنار آن لذت خواندن را برای شان میسر می کند.

به نقل از مودیانو، میان آثارش، آخرین کتاب همیشه همانی است که به خوانندگان پیشنهادش می کند.

اتریک مودیانو

(Patrick Modiano) برنده جایزه نوبل ادبی سال 2014 روز سی ام ژوئن سال 1945 در بولونی بیلانکور پاریس به دنیا آمد. مودیانو از چهره های نوجوی ادبیات مدرن فرانسه شناخته می شود که آثارش هم تحسین منتقدان ادبی را برانگیخته و هم خوانندگان فراوان دارد.

او جایزه گنکور در سال 1978 و جایزه بزرگ آکادمی فرانسه برای ادبیات در سال 1972 را برنده شده است.

مودیانو در سال 2012 نیز موفق به کسب جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا و در سال 2010 برنده جایزه دل دوکای انستیتوی فرانسه برای یک عمر تلاش حرفه ای خود شد. مودیانو از نویسندگان پرکار

به شمار می رود و برخی کارهای او به فیلم نیز برگشته است. در سال های اخیر رمان های «میدان اتوال»، «در کافه جوانی گمشده» و «افق» از این نویسنده منتشر شده است.

به نوشته اصغر نوری یکی دیگر از مترجمان آثار مودیانو: «دنیای داستانی مودیانو به عذاب ها و سوال هایی می پردازد که در کودکی او ریشه دارند: نگرانی از ترک شدن، جذابیت دنیای تجارت های سیاه و غیرقانونی، میل به نفوذ در دل معماها و دست یافتن به محرک های رمزآلودی که باعث می شوند انسان هایی که به ظاهر رودرروی یکدیگرند، باهم ارتباط برقرار کنند. دو مساله مهم به این درونمایه ها اضافه می شود: بی ریشه بودن و احساس تنهایی: از این رو، نوشتار مودیانو قلمرویی یگانه را به تصویر می کشد: تنها سرزمینی که نویسنده می تواند در آن متجلی شود.»