آرشیو پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۳۰۰
سیاست
۳

مسعود پزشکیان: اینکه کسانی رانت های آن چنانی می گیرند، به آمریکا ربطی ندارد

شرق: مسعود پزشکیان، نام آشنای حوزه سلامت و بهداشت، وزیر اسبق بهداشت و نماینده چندین دوره مجلس شورای اسلامی است. بخش هایی از گفت وگوی پزشکیان با سایت جماران حاوی نکات مهمی بود که بخش هایی از آن در پی می آید:

آنچه من تصور می کنم در کشور ما جای آن به عنوان یک سیستم خالی است، سیستم نظارتی است. این درحالی است که تشکیلات متفاوتی با این اسم وجود دارد. ما نهاد ها و سیستم های نظارتی زیادی داریم، ولی هیچ کدام به شکل علمی و کارشناسی شده روند کار را نظارت نمی کنند و چون نظارت نمی کنند، اشکالاتی همواره به وجود می آید.

این خودمان هستیم که این آب و خاک و این زمین و ساختار اداری را به این شکل درآوردیم. اینکه دیگر به آمریکا ربط ندارد. اینکه کسی رانت هایی آن چنانی می گیرد، زمین های کشور را با رانت می فروشد و به تاراج می برد و سند سازی می کند، دیگر آمریکایی نیست، بلکه به این دلیل است که ساختار نیروی انسانی کشورمان و ساختار اداری قادر به انجام کار دقیق، عمیق و درست نیست.

کلنگ 400هزار میلیارد تومان را زدند و رفتند؛الان با تورم 600 هزار میلیارد تومان می شود. چه کسی به تو اجازه داده بدون پشتوانه مالی، بدون پول بروی کلنگ بزنی و در مردم توقع را بالاببری؟ اگر پول نداشتند چرا هر استانی که می رفتند در بوق و کرنا می کردند که 500 پروژه مصوب شد و کلنگ می زدند؟ وقتی پولی نیست هزار پروژه را تصویب کن، کی به کی است!

حرفی که آقای رحیمی گفت نشان می دهد اینها برای مجلس و برای اینکه آدم های خودشان را بیاورند، پول خرج کرده اند و این را باید قوه قضائیه بگوید که از چه پولی خرج کرده اند و آیا از دولت مایه گذاشته اند. وقتی من برای تبلیغات در روستا ها می رفتم، از من می خواستند برای مسجد یا فلان جا پولی بدهم که می گفتم پول ندارم. آنها می گفتند پس فلانی چگونه پول داده است؟ می گفتم من از کجا بدانم فلانی از کجا پول داده است؟ به صورت هدفمند به عده ای پول می دادند و برای دولت هم این کار را کردند. قوه قضائیه و شورای نگهبان باید طوری نظارت کنند تا چنین اتفاقاتی نیفتد که حالافلانی بخواهد بگوید به 175 نفر پول داده و اسم هم منتشر می کند.