آرشیو شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۱
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

رابطه افزایش کراتین خون و سلامتی

دکتر حسین بیک محمدلو (متخصص کلیه و مجاری ادراری و عضو هیات علمی دانشگاه)

آزمایش تعیین سطح اوره خون چیست و بالابودن مقدار اوره خون به چه دلیل اتفاق می افتد؟ آیا این افزایش می تواند خطرناک باشد؟

در آزمایش تعیین میزان اوره یا کراتین مقدار نیتروژن موجود در خون اندازه گیری می شود، که مستقیما با سطح پروتئین های مصرفی روزانه ارتباط دارد. اوره با شکسته شدن پروتئین ها در کبد تولید می شود و از طریق ادرار دفع می شود.

این آزمایش معمولا برای بررسی عملکرد کلیه ها و پیشرفت بیماری های کلیوی یا حتی بررسی اثر درمان در بیماری های کلیوی صورت می گیرد. اگر کلیه ها قادر نباشند که اوره را به صورت طبیعی از بدن دفع کنند، مقدار BUN بالامی رود.

شایع ترین علل افزایش کراتین خون، بیماری دیابت و پرفشاری و ناهنجاری های کلیه است. البته برخی حوادث مانند تروماها، خونریزی کلیه، اسهال شدید و بعضی از عفونت های مزمن نیز منجر به اختلال در عملکرد کلیه و افزایش کراتین خون می شود.

افزایش سطح کراتین ادرار منجر به نارسایی کلیوی شده و همچنین برای دیگر اعضای بدن هم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین در بیماران پرخطر مانند دیابتی ها، فشارخونی ها و کسانی که سابقه خانوادگی بیماری کلیوی دارند در نخستین گام تست BUN تجویز می شود و در گام بعدی در صورت نیاز آزمایش های تکمیلی خون و آزمایش ادرار 24 ساعته، سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و نمونه برداری از کلیه تجویز می شود. هر فردی با کنترل سطح کراتین به سلامتی خود کمک کرده است.