آرشیو یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۶
اقتصادی
۶
گزیده

وزیر نفت در وین: قیمت فعلی نفت راضی کننده نیست

وزیر نفت ایران با بیان اینکه از قیمت فعلی نفت راضی نیست گفت: اکثر اعضای اوپک اتفاق نظر دارند که 75 دلار در هر بشکه، یک قیمت «عادلانه» برای نفت است.

به گزارش رویترز، روز جمعه زنگنه قبل از نشست اوپک به خبرنگاران گفت: «من فکر می کنم اکثر اعضای اوپک معتقدند که قیمت حدودا 75 دلاری یک قیمت عادلانه برای هر دو طرف و قابل قبول است.»زنگنه همچنین افزود، ایران از قیمت های فعلی نفت «راضی نیست.» در پایان معاملات هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به اندکی بیش از 63 دلار رسید.

وی تاکید کرد که ایران قصد دارد در طی 2 ماه اول کاهش تحریم ها، 500 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید. وزرای نفت کشورهای عراق، آنگولاو ونزوئلانیز این هفته گفته بودند، آنها قیمت 75 تا 80 دلاری را عادلانه می دانند.

افزایش 2 درصدی قیمت نفت بعد از تصمیم اوپک

قیمت نفت بلافاصله پس از تصمیم اوپک به حفظ سطح موجود، افزایش یافت چرا که فعالان بازار تلاش می کردند کاهش هایی که از روز چهارشنبه شروع شده بود را جبران کنند.

به گزارش رویترز، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت که نخستین افزایش این کالای اساسی در 3 روز منتهی به جمعه به شمار می رود.با وجود هشدارها در مورد عرضه بیش از حد نفت در نتیجه تصمیم اوپک، قیمت نفت در روز جمعه 2 درصد بالارفت. تقویت ارزش دلار که اغلب قیمت کالاهای اساسی را کاهش می دهد نتوانست مانع از افزایش قیمت نفت برنت و نفت خام امریکا شود البته این افزایش ها را محدود کرد.

طارق ظاهر تحلیلگر بازار نفت در نیویورک گفت: من حدس می زنم برخی می خواهند عرضه نفت خود را پیش از تعطیلات آخر هفته کاهش دهند و آن را مجددا هفته آینده افزایش دهند.

وی افزود، در غیراین صورت چطور ممکن است در چنین روزی که اوپک متعهد شده است تا نفت بیشتری به بازار سرازیر کند، شما با افزایش قیمت مواجهید.کشورهای عضو اوپک روز جمعه در وین توافق کردند که سطح تولید خود را برای 6 ماه دیگر حفظ کنند.