آرشیو یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۶
زندگی
۱۳
رمز زندگی

عملکرد عجیب مغز

دنیا پرتو

مغز هنگام استراحت نیز انسان را برای اجتماعی شدن آماده می کند.نتیجه آخرین تحقیقات انجام گرفته درباره فعالیت های مغز انسان در زمان استراحت و خواب نشان می دهد، حتی در لحظه های بی تحرکی و آرامش نیز سیستم عصبی در تلاش است تا زمینه ارتباطات اجتماعی را مساعد کند.

این تحقیق توجیه مساعدی برای نیاز افراد به سرگرم شدن با شبکه ای اجتماعی مختلف حتی در زمان استراحت شان است. به گزارش روانشناس و پژوهشگر، موسسه تحقیقاتی یو سی ال آ، این که اکثر افراد در جوامع مختلف به عضو شدن در شبکه های اجتماعی بسیار علاقه مند بوده و با رد و بدل کردن اطلاعات در شبکه های اجتماعی مجازی احساس رفع خستگی می کنند، تا حدودی به عملکرد مغز باز می گردد. متیو لیبرمن، استاد دانشگاه روانشناسی یو سی ال آ، ادامه می دهد، مغز انسان سیستم پیچیده ای است که در لحظه های استراحت و حتی در خواب نیز انسان را برای حضور در اجتماع و برقراری مهارت های اجتماعی آماده می کند. در واقع می توان گفت، ماهیت اجتماعی فعال در مغز، اساس بیولوژیکی دارد.

تحقیقات 20 سال اخیر نشان می دهد، مغز انسان شامل شبکه پیچیده ای است که در زمان خواب بسیار فعال بوده و مسئولیت پردازش و غربالگری اطلاعات را به عهده دارد، اما این تحقیقات اخیر خبر از مهم ترین فواید فعالیت مغز هنگام استراحت می دهد که بخش بیشتر آن به زندگی اجتماعی ما باز می گردد.

متیو لیبرمن توضیح می دهد، مغز انسان در زمان استراحت، بر رفتار متقابل فرد با محیط تمرکز می کند و جهان را از دریچه ارتباطات متقابل و پیوندهای اجتماعی می نگرد. مشاهداتی که از طریق فناوری اف ام آر آی بر مغز گروهی از افراد، انجام شده است نشان می دهد، در لحظه های استراحت و آرام گرفتن، بخش هایی از مغز که مسئول ارتباطات بین فردی و قضاوت های اجتماعی است بسیار فعال تر از بخش هایی است که وظیفه فرآیند حل مساله یا تصمیم گیری را به عهده دارند.