آرشیو یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۶
صفحه آخر
۲۴
خاطره بازی

به انگیزه پانزدهمین سال درگذشت «نادر ابراهیمی»

مردی از نسلی ماندگار

شهرام اقبال زاده

زنده یاد نادر ابراهیمی را می توان از افراد نسلی دانست که تحولاتی بسیار جدی در عرصه های مختلف فرهنگ و ادبیات ایجاد کردند. او در حوزه های مختلف از جمله داستان بزرگسال و کودک و نوجوان به خلق اثر پرداخت. اگر به بررسی آثار وی در رمان و داستان کوتاه بپردازید به کارهای خوبی برمی خورید که برخی از آنها به واسطه درخشش شان هنور در ذهن نویسندگان و مترجمان هم نسل من باقی مانده اند.

از آنجایی که زمان چندانی از درگذشت زنده یاد محمد علی سپانلو نگذشته شاید بد نباشد که یادی هم از وی کنیم. به خاطرم هست که اواخر دهه 40 سپانلو کتابی با عنوان «بازآفرینی واقعیت» منتشر کرد. او در این اثر به ارائه بهترین داستان های کوتاه از نویسندگان معاصر کشور پرداخت. در میان آنها اثری از ابراهیمی نیز با عنوان «باد مهرگان» دیده می شد. ابراهیمی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان نیز از جمله یکی از درخشان ترین چهر ه های این بخش از ادبیات مان به شمار می آید. وی تنها فردی است که از آن نسل چهار کتاب نظری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نوشت و در آن به مباحث مختلف در این حوزه پرداخت. از سویی می توان گفت که نخستین کتاب درباره تصویرگری کتاب های این گروه سنی نیز با تلاش وی در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

از این مباحث که بگذریم ابراهیمی با راه اندازی موسسه «همگام» موفق به نشر و انجام کارهای خوبی در حوزه کودک و نوجوان شد. شاید بد نباشد اشاره ای به یکی از فعالیت های این سازمان داشته باشم. از زمانی که احمد رضا احمدی کتاب «من حرفی دارم که فقط شما بچه ها باور می کنید» را در کانون پرورشی منتشر کرد و شاه پی بازدید از کانون و خواندن کتاب، دستور خمیر کردن آن را داد؛ احمدرضا گوشه گیر شد و دست از کار کشید. ابراهیمی زمانی که این سازمان را راه انداخت دست به انتشار آثاری از احمدی زد و منجر به فعالیت دوباره وی شد. در عین حال جلسات مختلفی در حوزه داستان نویسی برپا می کرد که این اقدام وی نیز قابل توجه بود.

مترجم و نویسنده