آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۵۲
فرهنگ و هنر
۲۳
دریچه

در مراسم افتتاح نمایشگاه آثار عکاسی محمد خوشرو مطرح شد

دیپلماسی فرهنگی موجب تفاهم فرهنگ هاست

نمایشگاه آثار عکاسی محمد خوشرو از حرم حضرت امیرالمومنین علی(ع) افتتاح شد.افتتاحیه ای که علاوه بر وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاداسلامی، انبوهی از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت (علیه السلام) را راهی نگارخانه فرهنگسرای نیاوران کرد. این دهمین نمایشگاه انفرادی محمد خوشرو محسوب می شود که چونان همیشه دوربین او مانند زائری شیفته و تیزبین از زوایایی کمتر دیده شده، گوشه گوشه حرم مطهر مولای متقیان را طواف و ثبت کرده است. 33 عکس در این مجموعه تا به حال دیده نشده و زوایایی کمتر دیده شده از بارگاه نورانی آن امام همام را به تصویر می کشد؛ علاوه بر این 12 عکس برگزیده از مجموعه نفیس کتاب «سجده صاحب نظران» نیز روی دیوار گالری رفته که سال 1390 توسط خوشرو در 250 صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

ظریف: حضور مردم در دیپلماسی فرهنگی موجب تفاهم فرهنگ ‎هاست

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از دیدار از نمایشگاه عکس های محمد خوشرو گفت: «امروزه انواع دیپلماسی به دلیل حضور بازیگران و کنشگران مختلف در صحنه بین المللی نقش ویژه ای پیدا کرده و در واقع دیپلماسی از اختیار دولت ها خارج شده که خود این یک پدیده مبارک است. حضور مردم، هنرمندان، متفکران و پژوهشگران در دیپلماسی باعث می شود فرهنگ های مختلف با هم مفاهمه داشته باشند. این عکس ها باعث می شود کسانی که هیچ گاه در عمر خود نمی توانند معنویت حرم حضرت امیرالمومنین را درک کنند، معماری بسیار زیبا و کهن آن را ببینند و آن را به منزل یا شهر خود ببرند. من امیدوارم بتوانیم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این آثار را به همه دنیا نشان دهیم.»

جنتی: چنین آثاری حال معنوی مردم را بهتر می کند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که همزمان با وزیر خارجه در آیین گشایش نمایشگاه عکس های خوشرو از حرم مطهر علوی حاضر شده بود نیز گفت: «این عکس‎ها واقعا به ما این حس را می دهد که اکنون در کنار ضریح یا در صحن‎ مطهر امام حضور داریم؛ شایسته است چنین آثاری به عنوان آثار ارزشمند در اماکن عمومی، ادارات و خانه ها نصب شود و زمینه ساز حال بهتر مردم و گسترش فضای معنوی را فراهم آورد؛آثار آقای خوشرو را که گویا ماحصل پنج سال تلاش ایشان است بسیار ارزنده دیدم و امیدوارم کتاب آن نیز منتشر شود تا همواره در دسترس عموم مردم قرار گیرد.»