آرشیو سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴، شماره ۵۹۶۰
ماه مهر
۱۷
دیدار با مساجد شاخص شهر (2)

مسجد لرزاده، مصداق اسس علی التقوی

فاطمه یگانه

مسجد لرزاده سال 1320 در حوالی میدان خراسان که آن ایام حد شرقی تهران محسوب می شد توسط استاد حسین لرزاده و با کوشش آیت الله علی اکبر برهان ساخته شد.

معماری این مسجد با طاق های هفت کاسه، ستون های متعدد و محراب کوچک با کاشی کاری فیروزه ای رنگ، یادآور معماری دوره قاجار است. این مسجد از ابتدای احداث با مدیریت آیت الله برهان فعالیت های علمی و تربیت طلاب علوم دینی را نیز وجهه همت خود قرار داد و افراد سرشناسی همچون آقایان ناطق نوری، شیخ حسین انصاریان و احمد مجتهدی تهرانی تا مرحله لمعتین در مدرسه علمیه این مسجد تلمذ کرده اند. آیت الله برهان از علمای بزرگ دوران خود بود که با داشتن وکالت مطلقه از سوی آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله حجت مورد وثوق و اطمینان مراجع تقلید وقت بود. با فوت ایشان، آیت الله میرزا علی آقا فلسفی امامت جماعت مسجد و مدیریت مدرسه علمیه آن را بر عهده گرفت و پس از مهاجرت ایشان به مشهد مقدس، مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی مسئولیت محراب و مدرسه این نهاد دینی را عهده دار شد. در حال حاضرحاج آقای اکبری عهده دار مسئولیت جماعت و سایر فعالیت های فرهنگی این مسجد است.

متولیان مسجد لرزاده از ابتدای تاسیس بر کارهای خیر تاکید داشته و از این جهت سر آمد مساجد تهران شده است. بیماران بسیاری با معرفی مدیریت مسجد رایگان مداوا شده و اولین صندوق قرض الحسنه در این مسجد راه اندازی شد که الگوی 6 هزار و500 صندوق قرض الحسنه مساجد کشور قرار گرفته است. هیات امنای مسجد لرزاده در ایام خاص و مناسبت هایی همچون ماه مبارک رمضان با ترتیب دادن برنامه های متعدد به فضای معنوی جامعه دامن زده و اهالی و همسایگان مسجد را ازبرنامه های فرهنگی برخوردار می سازند.

برنامه هایی همچون آموزش و تلاوت روخوانی قرآن کریم به طور روزانه، برگزاری مراسم شب های احیا، دعوت از سخنرانان برای سخنرانی بعد از نماز مغرب و عشا و... برنامه های این مسجد بویژه در لیالی قدر و دهه سوم ماه مبارک رمضان از تنوع بیشتری برخودار بوده و از سوی مومنین ونماز گزاران با استقبال مواجه می شود.