آرشیو دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۰۵
صفحه آخر
۱۲

ژنرال السیسی با دستکاری قانون باز هم بر اختیارات خود افزود

رئیس جمهور مصر قوانین جدیدی را به تصویب رساند که محدوده اختیارات وی را در امور سیاسی و اقتصادی این کشور افزایش می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن اختیار عزل و نصب روسای چهار نهاد مهم مالی و نظارتی این کشور را به دست آورد. طبق این قانون «السیسی» از این پس می تواند، در کنار اختیارات ویژه ای که دارد، درمورد عزل روسای بانک مرکزی، سازمان کنترل اداری، آژانس حسابرسی مرکزی و نهاد نظارت مالی مصر شخصا اعمال نظر کند!

«السیسی» در توجیه این اقدام خود حفاظت از منافع کشور، جلوگیری از به خطر افتادن امنیت مصر و نظارت دقیق بر عملکرد این نهادها را بهانه قرار داده است. با توجه به توقف کار پارلمان مصر از سال 2012 (1391) «السیسی» فرصت مناسبی برای افزایش حوزه اختیارات خود یافته است. وی از سال 2014 (93) و قرار گرفتن در پست ریاست جمهوری مصر بسیاری از وظایف پارلمان را به خود محول کرده است. بدین ترتیب ژنرال السیسی که پس از کودتا علیه مرسی گفته بود، به دنبال پست و مقام نیست، اکنون علاوه بر ریاست کل نیروهای مسلح مصر، ریاست جمهوری و در اختیار گرفتن اختیارات پارلمان، در واقع همه کاره مصر شده است.

از سوی دیگر گزارش های رسانه ای حاکی است رئیس جمهور مصر درخواست پادشاه عربستان برای لغو حکم اعدام «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر را هم رد کرده است.

خبر دیگر اینکه، گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد حمله اخیر به کنسولگری ایتالیا در قاهره توسط اعضای وابسته به این گروه انجام شده است. صبح روز شنبه منابع امنیتی در قاهره از انفجار مهیبی در مجاورت سفارت ایتالیا در این شهر خبر دادند که به انهدام بخش هایی از این ساختمان انجامید. به دنبال این انفجار دولت مصر تدابیر شدید امنیتی را در اطراف سفارتخانه های خارجی اتخاذ کرده است.