آرشیو شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۳۶۰
جامعه
۱۷

یک طرح ایده آل برای نجات هوای تهران و تهرانی ها

تفکیک رنگی خودروها به جای طرح ترافیک و زوج و فرد

شرق: دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از تصویب ضوابط اجرائی محدوده های کم آلاینده یا کاهش آلودگی هوا به جای اجرای طرح زوج یا فرد در جلسه 119 شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خبر داد.

مهدی یدی همدانی، با بیان اینکه این مصوبه نیازمند رفع برخی ابهامات جزئی درخصوص دسته بندی خودروهاست و برای اجرای آن سیستم رنگ بندی خودروها در طرح موسوم به (LEZ) شامل سه رنگ قرمز، زرد و سبز طراحی خواهد شد، گفت: گروه قرمز خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو5 که شامل اکثر خودروهای کشور هستند و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو5 به بالاهستند.

وی در گفت وگو با ایسنا با برآوردی ایده آل گرا گفته است که با اجرای این دسته بندی، گروه قرمز یعنی خودروهای فرسوده و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، در تمام روزهای کاری سال از شش صبح تا ساعت 19 نمی توانند وارد محدوده تعیین شده شوند. برای گروه زرد هم که اکثر خودروها را شامل می شوند، در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد محدودیت تردد زوج و فرد اعمال می شود و گروه سبز که خودروهای پاک هستند، تابع وضعیت هوا نیستند و در همه شرایط می توانند وارد محدوده شوند. همدانی اشاره ای به تعداد خودروهایی که در گروه زرد و قرمز قرار می گیرند یا پروسه زمانی اجرای طرح نکرده و درعین حال موضوع توان اجرائی پلیس در اجرای این طرح را مورد اشاره قرار داده است. از سوی دیگر با توجه به سابقه طرح های شکست خورده ای چون شناسایی و ساماندهی مسافربرهای شخصی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و حتی اجرای درست طرح زوج و فرد که همراه با اشکالات زیادی بوده است، باید دید زمینه های اجرای این مهم یعنی شناسایی مولفه های موردنظر برای شناسایی خودروها چه زمانی به دست می آید، چراکه تنها همین یک مورد می تواند تاثیر زیادی در برنامه ریزی های ترافیک شهری داشته باشد.