آرشیو دوشنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۹۸
اجتماعی
۴
تهران

تصویب لایحه اخذ عوارض ازبزرگراه های پایتخت تا پایان سال

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از تصویب لایحه اخذ عوارض از بزرگراه های پایتخت تا پایان امسال خبر داد و گفت: پیش از این با کلیات این طرح موافقت شده بود و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران قرار بود در این زمینه کار کارشناسی انجام دهد که یکی از آنها بررسی بار ترافیکی مسیرهای موازی و تحلیل ترافیکی این پیشنهاد بود.

وی ادامه داد: تونل های نیایش، رسالت، توحید و بزرگراه های صدر و امام علی(ع) در معابری که برای دریافت عوارض در اولویت هستند پیشنهاد شده، اما هیچ چیزی نهایی نیست. شاکری گفت: باید ببینیم آیا درآمدی که شهر از این محل، کسب می کند به اندازه هزینه هایی که ایجاد می کند و بار روانی که برای مردم دارد می ارزد؟ همچنین آیا موجب ترافیک در معابر موازی نخواهد شد؟

وی اضافه کرد: رقم عوارض پیشنهاد شده برای همه ساعت ها و ایام هفته در فصول یکسان است که بیشتر اعضا پیشنهاد دادند رقم عوارض شناور باشد و براساس نوع خودرو و ساعات روز تغییر کند. همچنین نحوه اخذ به صورت الکترونیکی یا از طریق ثبت پلاک باشد که شهرداری با ثبت پلاک موافقت بیشتری داشت. وی با بیان اینکه نرخ پایه اخذ عوارض 300 تومان پیش بینی شده، گفت: خودروهای عمومی، تاکسی ها و خودروهای امدادی از عوارض معاف خواهند شد. با این حال، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: قرار بود در اتوبان صدر به صورت آزمایشی از خودروهای عبوری عوارض اخذ شود و پس از نظرسنجی از مردم و موفقیت طرح این موضوع فراگیر شود. ما ابتدا باید آزمایش کنیم و پس از نظرسنجی و دریافت نقطه نظرات مردم اجرایی بودن این طرح را بررسی کنیم. همچنین باید ببینیم آیا امکان هماهنگ شدن با نیروی انتظامی وجود دارد و شهرداری هم زیرساخت های لازم را برای انجام این طرح دارد یا خیر. به نظر می آید اجرای آزمایشی آن در یک یا دو بزرگراه قابل قبول است.