آرشیو یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۳۷
ایران زمین
۱۴

قیمت خرید تضمینی خرما نخلداران خوزستان را راضی نکرد

اعلام قیمت توافقی خرید از کشاورزان آبادانی انتظارات آنان را برآورده نکرد، زیرا به ادعای آنان، محصولی را که برای آن زحمت کشیده اند به بهای اندکی خریداری می شود. خرما یکی از مزیت های نسبی و حتی رقابتی حداقل 6 استان دربخش کشاورزی و صنعت است و تاثیرآن دربهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه قابل توجه است.

به گزارش ایرنا، سالانه 200 هزار تن خرما از نخلستان های خوزستان برداشت می شود، سطح زیرکشت نخیلات خوزستان 45 هزار هکتار اعلام شده و شهرستان های شادگان، آبادان و خرمشهر به ترتیب بالاترین میزان تولید خرما را در استان دارند. سال گذشته در شهرستان آبادان 57 هزار تن خرما از 2 میلیون اصله نخل برداشت شد. امسال نیز قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم خرما 11 هزار و 500 ریال تعیین شد که کشاورزان این قیمت تعیین شده را غیرکارشناسی می دانند.

«غانم خلفیان» از تولید کنندگان خرما در شهرستان آبادان با بیان اینکه هیچ محصولی درخوزستان به اهمیت و ثمربخشی خارک، رطب و خرما نیست، گفت: قیمت خرید تضمینی که برای خرمای خوزستان در نظر گرفته شده ناچیز است و کشاورزان با این قیمت ضرر زیادی متحمل می شوند.

«احمد شهیداوی» دیگر کشاورز آبادانی هم گفت: مسئولان تعیین کننده قیمت خرما در برخی موارد، معضلات کشاورز را نمی بینند، درحالی که کشاورز برای تولید محصول باید یک سال زحمت بکشد. انتظار داریم اداره جهاد کشاورزی همانند بقیه محصولات درخصوص قیمت گذاری خرما نیز انصاف را رعایت کند.

با قیمت خرید تضمینی که امسال برای خرما در نظر گرفته شده به طور حتم در آینده ای نزدیک دیگر هیچ کشاورزی حاضر به تولید خرما نخواهد شد.

«ناجی شهیب زاده» مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آبادان هم با بیان اینکه قیمت تضمینی خرید خرما از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نظر گرفته شده، اظهار داشت: قیمت 11 هزار و 500 ریال با احتساب هزینه حمل، سبد و جابه جایی در نظر گرفته شده که برعهده کارخانه دار است و در صورتی که کشاورزان این موارد را متقبل شوند، محصولشان با قیمت 14هزار و 500 ریال خریداری می شود.

سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای تعیین خرید تضمینی خرما شرایط کارخانه داران و همچنین کشاورزان را در نظر گرفته، اما این قیمت مناسب کشاورزان نیست.