آرشیو یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۳۷
ایران زمین
۱۴

پافشاری کشاورزان فارس بر شیوه غلط سوزاندن زمین

تاکنون بارها از طریق رسانه ها اعلام شده که سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی یا علف های هرز تاثیرات زیانباری برای خاک و نیز آلودگی هوا دارد، اما گویا این روش در شهرستان پارسیان فارس همچنان ادامه دارد.

به گزارش فارس، سوزاندن ضایعات خشک شده کشاورزی یا بقایای گیاهی در مزارع پس از برداشت محصول جرم محسوب می شود و از نظر قانونی ممنوعیت دارد اما این روش هنوز بین کشاورزان پارسیان ادامه دارد. همزمان با بلند شدن دود غلیظ از زمین های کشاورزی شمال شهر پارسیان در نگاه اول حادثه آتش سوزی را در ذهن ایجاد می کند که نیاز دارد با نهاد های آتش نشان تماس گرفت تا آن را خاموش کنند، اما بی توجهی به آن، گویای حکایت دیگری است.

این همان سنت دیرینه ای است که طی آن کشاورزان بعد از اینکه محصول کشاورزی خود را برداشت کردند برای اینکه سال زراعی پیش رو با زمینی بدون علوفه های اضافه یا پسماندهای زراعت سال قبل مواجه شوند ساده ترین راه یعنی سوزاندن را انتخاب می کنند، بدون اینکه به تاثیرات کوتاه مدت و دراز مدت آن توجه داشته باشند، روشی که کارشناسان علمی زراعت سال هاست آن را مردود اعلام کرده اند. از نظر کارشناسان، سوزاندن اضافات و بقایای کشاورزی باعث از بین رفتن خاک می شود، آن هم خاکی که برای تشکیل یک سانتیمتر مربع آن به زمانی از 80 تا 120 سال نیاز دارد. همچنین سوزاندن زمین باعث می شود میکرو ارگانیسم های مفید خاک از بین برود و گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین، در عملکرد و تولید محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد.

طی چند روز گذشته شهر پارسیان و روستاهای مجاور بویژه «فومستان» شاهد انتشار دود غلیظ ناشی از سوزانده شدن بقایای کشاورزی زمین های بالادستی این شهر بود که موجب رنجش بسیاری از مردم شد. مسئولان شهرستان باید در خصوص اقدام های مشابه حساسیت نشان بدهند، زیرا سوزاندن بقایای گیاهی، گذشته از تهدید جدی خاک، ضررهای زیست محیطی جدی نیز به وجود می آورد که متاسفانه این مساله در این شهرستان بدون حساسیت دنبال می شود.