آرشیو یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۳۷
بین الملل
۲۰

انتقاد رسانه های ترکیه به حمایت اردوغان از عربستان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در جمع خبرنگاران در مورد فاجعه که منجر به کشته شدن بیش از 1300 نفر شد گفت:نباید گناه را به گردن عربستان سعودی انداخت. باید نیمه پر لیوان را هم دید. عربستان برای بهبود شرایط حج اقدامات فراوانی انجام داده است. این قبیل حادثه ها در همه جای جهان اتفاق می افتد.»

این اظهارات اردوغان با انتقاد رسانه های ترکیه مواجه شد. روزنامه جمهوریت ترکیه با انتشار سخنان اردوغان در یادداشتی با عنوان «علت حمایت بی دریغ اردوغان از عربستان» به بررسی پرونده مالی 100 میلیون دلاری بلال اردوغان پسر رجب طیب اردوغان و موسسه TÜRGEV عربستان اشاره کرد و دلیل حمایت رئیس جمهوری ترکیه از عربستان را روابط پنهان مالی با این کشور دانست. روزنامه میدان نیز با اختصاص تیتر یک خود به سخنان اردوغان با اشاره به اینکه او تنها کسی است که از عربستان سعودی حمایت می کند نوشت: «در حالی که دولت و مردم ایران که در حادثه منا 131 نفر از هموطنانشان را از دست داده اند، عربستان را به بی کفایتی متهم کردند و جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی از نحوه مدیریت عربستان انتقاد کرد اردوغان تنها کسی است که عربستان را در این حادثه مقصر نمی داند و می گوید این حادثه همه جا ممکن است اتفاق بیفتد.»

احمد هاکان خبرنگار مشهور ترک نیز در موضعی برخلاف موضع اردوغان با چاپ یادداشتی در روزنامه حریت با برشمردن اتفاق های تلخ مشابهی که در سال های قبل در مراسم حج روی داده است نوشت: «به عنوان مسلمان باید در مقابل مدیریت ناکارآمد و بی مسئولیت عربستان سعودی که ذره ای برای جان انسان ها ارزش قائل نیست بایستیم.»