آرشیو پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۱
اقتصادی
۵

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ایران گذرگاه اصلی راه ابریشم جدید می شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه چین برای بازآفرینی راه ابریشم گفت: ایران گذرگاه اصلی راه ابریشم خواهد بود و محورهای مهم و اصلی اش به دریاهای ایران ختم می شود.

در همایش روز جهانی دریانوردی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی مناطق آزاد برنامه های جدید دولت را برای توسعه سواحل کشور و تبدیل شدن ایران به قطب جهانی حمل و نقل اعلام کردند.

آخوندی با اشاره به دو پروژه بزرگ و مهم چین برای ایجاد راه ابریشم جدید گفت: هدف از این پروژه ها دسترسی راحت به آب های خلیج فارس و دریای عمان است بنابراین عمده ترین کریدور این راه به ایران ختم می شود. به گفته آخوندی، چین برای بازآفرینی راه ابریشم یک صندوق در این کشور تشکیل داده که ایران نیزدر آن سرمایه گذاری کرده است؛ بنابراین یک اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است. وی افزود: رئیس جمهوری قرقیزستان در سفر یک روزه ای که به تهران داشت، بیش از 20 بار راجع به خط آهن ایران - افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان و چین با من صحبت کرد که نشان می دهد آنها نیز به راه ابریشم جدید اهمیت می دهند.

وی تاکید کرد: کشورهای هند و چین توجه خاصی به کریدور ابریشم دارند، بنابراین تیزهوشی و نگاه ما به منطقه و داشتن راهکار استراتژیک امری ضروری است.

آخوندی گفت: ایران با جذب سرمایه های خارجی و داخلی درصدد بیشترین بهره گیری از راه ابریشم جدید و تبدیل شدن به محور ترانزیت منطقه و بازار حمل ونقل جهانی است.

ساخت پایانه نفتی جدید و دو منطقه آزاد

رئیس شورای عالی مناطق آزاد نیز در این همایش گفت: دو منطقه آزاد جاسک و بوشهر به ظرفیت جدید مناطق آزاد افزوده می شوند. ترکان افزود: تصمیماتی برای توسعه سواحل جنوب اتخاذ شده که راهبردی است و در توسعه و رشد مناطق آزاد تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: پایانه جدید نفتی در جاسک و دو پتروشیمی در سواحل جنوبی در دستور کار دولت قرار دارد.