آرشیو یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۲۴
صفحه آخر
۱۲

تایید رسمی خبر مرگ رهبر جدید طالبان از سوی دولت افغانستان

مقامات دولتی افغان خبر مرگ «ملااختر محمد منصور» رهبر جدید طالبان را که در یک درگیری درون گروهی نزدیک کویته پاکستان زخم برداشته بود رسما تایید کردند.

مقامات افغان خبرمرگ ملااختر محمد منصور را که از چند ماه پیش با مخالفت شماری از سران طالبان رو به رو بود را رسما تایید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری افغانستانی «آوا»، «سلطان فیضی» مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان خبر مرگ ملااختر محمد منصور را تایید کرده ولی از جزئیات مرگ او سخنی نگفته است. وی پیشتر به رسانه ها گفته بود «ملااختر محمد منصور» در 25 کیلومتری شهر کویته در منطقه کوچلاغ زخمی شده است. پیش از این موضع رسمی، خبرهای ضد و نقیضی از مرگ «ملااختر محمد منصور» منتشر شده بود. «اختر محمد منصور» از جمله فرماندهان طالبان بود که پس از مرگ مرموز ملامحمد عمر، رهبر پیشین این گروه خودش را به عنوان رهبر طالبان معرفی کرد اما این کار وی با مخالفت سایر سران طالبان روبه رو شد.

یک منبع طالبان نیز اعلام کرده که ملااختر منصور در درگیری های درون گروهی در کویته پاکستان زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافت اما براثر شدت جراحت های وارده پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخته است اما برای جلوگیری از تضعیف روحیه نیروهای طالبان این خبر منتشر نشده است.

موضع طالبان

«ذبیح الله مجاهد»، یکی از سخنگویان طالبان اما وجود درگیری در منزل «عبدالله سرحدی» یکی از فرماندهان پیشین طالبان با اختر منصور را رد کرده ولی درباره زخمی شدن یا کشته شدن منصور موضعی اتخاذ نکرده است.

گروه طالبان مرگ ملامحمد عمر رهبر پیشین این گروه را نیز دست کم بیش از دو سال و نیم مخفی نگاه داشته بود.

جانشین

این در حالی است که گروه طالبان «هیبت الله آخندزاده» را به عنوان جانشین اختر منصور اعلام کرده تا بدین ترتیب مرگ وی را هم به نوعی تاییدکرده باشد. کارشناسان ضمن تایید خبر مرگ ملااختر اظهار داشتند، شیوه گروه طالبان این است که تا مدت ها خبر مرگ فرماندهان و رهبران خود را اعلام نمی کنند تا تفرقه ای میان گروه به وجود نیاید در حالی که انتخاب جانشین برای او نشان می دهد که ملااختر قطعا کشته شده است.