آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴، شماره ۴۴۵۴
صفحه اول
۱

نامه رئیس جمهور اندونزی به «روحانی» و «سلمان»

وزیر خارجه اندونزی دیروز درحالی به تهران سفر کرد که تارنمای رپوبلیکا اندونزی نوشت: «رتنو مرسودی» قرار است در سفر به تهران و ریاض، نامه «جوکو ویدودو» رئیس جمهور این کشور به حسن روحانی رئیس جمهور ایران و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در ارتباط با کاهش تنش در مناسبات دو کشور و پیشنهاد جاکارتا را در این زمینه منتقل کند. پیش از این رسانه ها از توافق فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی برای کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی خبر داده بودند.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، روز گذشته محمدجواد ظریف و رتنو مرسودی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی دیدار و درباره روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه مشورت کردند.

امکانات کافی کشورهای اسلامی برای حل معضل تروریسم

همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در دیدار «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی با اشاره به این که شرایط منطقه و جهان اسلام به گونه ای است که کشورهای اسلامی باید بیش از گذشته با هم مشورت و تبادل نظر داشته باشند، حمایت برخی کشورها از گروه های تروریستی را مغایر با تقویت وحدت، ثبات و انسجام منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار برقراری روابط خوب، صمیمانه و برادرانه میان همسایگان و کشورهای منطقه بوده و آمادگی دارد تا در مسیر وحدت، امنیت پایدار و توسعه منطقه ای به دیگر کشورها کمک کند.

جعفری: سخن مثبتی از شاه سعودی درباره ایران شنیدم

همزمان ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المیادین از موفقیت طرح عراق برای آرام کردن اوضاع بین ریاض و تهران ابراز خوشبینی کرد و گفت که سخن مثبتی را از شاه سعودی درباره ایران شنیده است. به گزارش تسنیم، او همچنین اتهام اخیر وزیران خارجه اتحادیه عرب علیه ایران درخصوص حمایت از تروریسم و تروریستی دانستن حزب الله لبنان را رد کرد و درباره اقدام اتحادیه عرب در محکوم کردن ایران به دلیل حمایت از تروریسم یادآور شد: این بیانیه، «زن داغدار را به خنده می اندازد».

جعفری همچنین از وزیران خارجه عرب خواست تا «عقل را بر احساسات ارجحیت» دهند. وی درباره بند مربوط به حزب الله لبنان در این بیانیه گفت: حزب الله سازمانی تروریستی نیست و ما در این زمینه اختلاف نظر داریم.