آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴، شماره ۴۴۵۴
جهان
۶

اوضاع ناآرام 2 کره در اقیانوس آرام

با گذشت یک هفته از اعلام خبر آزمایش جدید موشکی کره شمالی که انتقادهای فراوانی را در سطح بین المللی به همراه داشت، اوضاع شبه جزیره کره همچنان ناآرام است. در همین خصوص، کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد به سوی یک فروند پهپاد متعلق به کره شمالی که وارد حریم هوایی این کشور شده بود، شلیک کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ)، ساعت 14 و 10 دقیقه روز گذشته به وقت محلی ورود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین کره شمالی توسط پست های دیده بانی منطقه دوراسان به داخل خاک کره جنوبی گزارش شد که با هشدار و تیراندازی به موقع، این پهپاد مجبور به بازگشت به داخل مرزهای کره شمالی شد. پیونگ یانگ هنوز در خصوص این حادثه اظهارنظری نکرده است. کره جنوبی پیش از این نیز همسایه شمالی خود را بارها متهم کرده که هواپیماهای بدون سرنشین خود را در مناطق مرزی مشترک دو کشور به پرواز در آورده است. دولت سئول این اقدام کره شمالی را نقض آشکار حریم هوایی و مرزی خود دانسته است. در همین حال نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی در حال آماده باش کامل برای مقابله با هر تهدیدی از سوی کره شمالی هستند. خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از ژنرال کرتیس اسکاپاروتی، فرمانده نظامیان آمریکایی حاضر در کره جنوبی می نویسد: تعداد 28 هزار و 500 نیروی نظامی آمریکایی مستقر در کره جنوبی با دید بلندمدت و همچنین برای رزمایشی مشترک، در حالت آماده باش کامل هستند. این آماده باش بعد از آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی به نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی، ابلاغ شده است. در واکنش به این اقدامات، کره شمالی روز گذشته اعلام کرد که بمب هیدروژنی این کشور قادر است کل آمریکا را یکباره از بین ببرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در این باره نوشت: دانش و فناوری های کره شمالی آن قدر بالاست که یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است؛ بمبی که قادر است تمام آمریکا را یکباره از بین ببرد. کره شمالی آزمایش بمب هیدروژنی را فرآیندی مستقل از سوی نیروی هسته ای این کشور به منظور آمادگی برخورد با خصومت های همیشگی علیه کره شمالی برشمرد.