آرشیو یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۱۵
اخبار کشور
۲

ارنست مونیز: پاره کردن برجام توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا از لحاظ فنی امکان پذیر است!

وزیر انرژی آمریکا گفت: رئیس جمهور بعدی آمریکا می تواند توافق هسته ای با ایران را پاره کند.

«ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه روز جمعه (8 آوریل/20 فروردین) لفاظی های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن توافق هسته ای با ایران را اقدامی غیرعقلانی توصیف کرده اما تایید کرده که چنین اقدامی «از لحاظ فنی امکان پذیر است».

مونیز در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ در همین باره گفت: این، از لحاظ فنی امکان پذیر است، اما من فکر نمی کنم که هیچ محاسبه ای شما را به این نتیجه برساند که انجام این کار عقلانی است.

گفتنی است با توجه به داده ها و ستانده ها در موضوع برجام و منافع گسترده آمریکا در این توافقنامه، برخلاف ادعای وزیر انرژی آمریکا، هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا درصورت پیروزی در انتخابات، برجام را پاره نخواهند کرد.

مونیز که چند روز پیش برای گفت وگو با مقام های رژیم صهیونیستی درباره «برجام» به سرزمین های اشغالی سفر کرده بود، گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم اکنون توافق هسته ای با ایران را پذیرفته است.

«نتانیاهو»، در زمان جاری بودن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بارها توافق با ایران را «اشتباه تاریخی» و تهدیدی علیه موجودیت رژیم تحت امرش خطاب کرده بود. با وجود این، برخی از کارشناسان این اظهارات «نتانیاهو» را بخشی از بازی «پلیس بد-پلیس خوب» آمریکا و متحدانش و راهبردی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران عنوان می کردند.

وزیر انرژی آمریکا گفت: «من فکر می کنم نتانیاهو این را روشن کرده که توافق، حالاانجام شده و اجرا می شود، پس بیایید اطمینان حاصل کنیم که به طور کامل اجرایی می شود، مورد راستی آزمایی قرار می گیرد و ما می توانیم بعدا مسائل دیگری که پیرامونمان می بینیم را حل کنیم.»

«ارنست مونیز» گفت: واشنگتن و تل آویو اکنون نگرانی های مشترکی درباره ارسال سلاح از ایران به حزب الله لبنان و آزمایش های موشکی اخیر ایران دارند.

به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: مذاکرات تنها بر موضوع برنامه هسته ای متمرکز بود اما این امر باعث نمی شود موضع آمریکا در مسائل دیگر تلطیف شود: «[فلسفه ما این است که] تلاش های مان را دو برابر می کنیم، و در همکاری های امنیتی شراکت مان را با اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج [فارس] تقویت کنیم.»