آرشیو شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۵۷۶
جهان
۸

ناکامی حزب «کارگر» در انتخابات محلی بریتانیا

روزهای سخت برای «جرمی کوربین»

نتایج شمارش آرا در انتخابات محلی بریتانیا حاکی از کاهش حمایت رای دهندگان از حزب «کارگر» است؛ هر چند به نظر می رسد نامزد مسلمان این حزب در انتخابات شهرداری لندن بر رقبای خود پیروز شده است. روزنامه بریتانیایی تلگراف گزارش داد نتایج انتخابات محلی (شهرداری ها) این کشور حاکی از آن است که حزب کارگر توانسته 25 کرسی، حزب «محافظه کار» 13 و حزب «لیبرال دموکرات» دو کرسی از کل 124 کرسی شورای این کشور را از آن خود کنند. سهم حزب کارگر در این دوره از انتخابات نسبت به سال 2011، پنج درصد و نسبت به سال2012، هشت درصد کاهش یافته است، اگرچه در مقایسه با آمار سال 2015، سه درصد افزایش داشته است.

احتمالابدترین نتیجه برای حزب کارگر در انتخابات پارلمان های محلی اسکاتلند و ولز به دست آمده است. در اسکاتلند، حزب «ملی گرای» که اکثریت پارلمانی و دولت محلی را در دست دارد، توانست آرای خود را افزایش دهد، درحالی که کاهش آرای حزب کارگر در حدی بوده که این حزب پس از حزب محافظه کار، در رده سوم قرار گرفته است.

ظاهرا گرایش کارگر به چپ تحت رهبری «جرمی کوربین» باعث بهبود موقعیت این حزب نشده است و موقعیت او تضعیف خواهد شد. مخالفان کوربین قطعا استدلال خواهند کرد نتایج انتخابات محلی نشان می دهد حزب کارگر در شرایط کنونی امکان پیروزی در یک انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت آینده را نخواهد داشت. در مقابل، طرفداران جرمی کوربین در حزب با اشاره به پیروزی نامزد کارگر در انتخابات شهردار لندن، از بهبود موقعیت حزب کارگر سخن گفته اند.تنها دستاورد عمده حزب کارگر در انتخابات پنجشنبه، پیروزی نامزد این حزب در انتخابات شهردار لندن بوده است. نتایج شمارش آرا نشان می دهد «صادق امان خان»، نامزد پاکستانی تبار این حزب، توانسته پس از هشت سال که لندن توسط شهردار محافظه کار اداره می شد، بار دیگر حزب کارگر را در راس امور پایتخت بریتانیا قرار دهد. صادق خان فرزند یک خانواده مهاجر پاکستانی و اولین شهروند مسلمان بریتانیاست که به سمت شهردار لندن انتخاب می شود. او در دولت کارگری گذشته سمت معاونت وزیر در امور اقلیت ها را داشت. خان در جریان رقابت های انتخاباتی شهرداری لندن کوشیده بود از بعضی سیاست ها و دیدگاه های رهبری حزب کارگر فاصله بگیرد.