آرشیو شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۱۲
صفحه آخر
۲۴
گزارش خبری

گزارشی از روزهای پایان هفته در بیست و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب

پنجشنبه ای که رکورد زد

مریم شهبازی

بیست و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران در حالی به آخرین ایستگاه خود در شهر موسوم به آفتاب رسید که تعطیلی بیش از 40 موسسه نشر را در کارنامه خود ثبت کرد و از همه مهم تر اینکه پیش بینی های همه متولیان مبنی بر ریزش قابل توجه مخاطبان را برهم زد.

به گزارش «ایران»، آن طور که متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته اند گویا تعطیلی موقت یا دائم غرفه ناشران مذکور و حتی محرومیت برخی از آنان برای حضور در نمایشگاه سال آینده ناشی از تخلفاتی است که طی روزهای برپای نمایشگاه مرتکب شده اند. همایون امیرزاده، رئیس کمیته نظارت و ارزیابی این دوره نمایشگاه گفته که در بررسی های انجام شده در مجموع 500 گزارش به این کمیته رسیده که از این میان 85 رای صادر شده است. از میان رای های صادر شده 64 مورد آنها به محرومیت ناشران مذکور در سال آینده وهمچنین نمایشگاه های استانی ختم شده است. از آنجایی که در این دوره تاکید بسیاری به جلوگیری ناشران از نقد کردن بن کارت ها آن هم بدون خرید کتاب شده است، شش ناشر هم به دلیل تخطی از این قانون ناچار به تعطیلی غرفه های خود شده اند. بیشترین رکورد فروش به پنجشنبه، نهمین روز از نمایشگاه اختصاص دارد. بنابر آمار منتشر شده در این روز 260 هزار تراکنش انجام شده که بسیار قابل توجه است. بر اساس هماهنگی های انجام شده تمامی بن کارت های بانکی صادر شده، ساعت 21 امروز (شنبه 25 اردیبهشت ماه) مسدود می شوند و صاحبان این کارت ها بعد از پایان رسمی نمایشگاه امکانی برای استفاده از این بن ها نخواهند داشت.

دومین دوره از جشنواره پایتخت کتاب ایران منجر به معرفی نیشابور شد از همین رو سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده که باید تجربه های موفق این شهر در ارتباط با گسترش کتاب و کتابخوانی به سایر شهرها هم منتقل شود.

گفتنی است که مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب با حضور رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ساعت 15 برگزار می شود.