آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۷
اقتصادی
۴

یک کارشناس ارشد انرژی مطرح کرد: نفوذ قدرت ها از طریق قراردادهای جدید نفتی

یک کارشناس ارشد انرژی گفت: نفوذ کشورهای قدرتمند در بازار نفت قبلااز طریق تولید بود و امروز از طریق قراردادهای نفتی است.

به گزارش فارس، محمدصادق معماریان با اشاره به نفوذ کشورهای قدرتمند در بازار نفت اظهار کرد: این نفوذ در گذشته از طریق تولید نفت بود اما امروز از طریق قراردادهای نفتی است زیرا سعی می کنند از این طریق بر بازار نفت کنترل داشته باشند، که نمونه های مختلف آن در میان کشورهای صاحب نفت موجود است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مخالفت های جدی در رابطه با قراردادهای جدید صنعت نفت در ایران وجود دارد و مسئولان باید این موضوع را بدانند که اگر کنترل خود را از نفت از دست دهیم هیچ وقت بخشیده نخواهند شد.

محمدصادق معماریان کارشناس ارشد انرژی با اشاره به رابطه های سیاسی، مذهبی و نفتی بین ایران و عربستان گفت: در بازار نفت ژئوپلتیک یعنی اثرگذاری در بازار نفت به همین دلیل عربستان سعی دارد که این قدرت را با کمک کشورهای بزرگ حفظ کند.

وی ادامه داد: در بازار نفت مرزبندی هایی شکل گرفته است و در سازمان اوپک ایران و عربستان به عنوان رهبران دو گروه بازها و کبوترها سعی کردند تا در سازمان اوپک قدرت نمایی کنند.

معماریان با تاکید بر اینکه خیمه اوپک 2 ستون دارد اظهار کرد: در طول تاریخ تشکیل اوپک سقف تولید این سازمان هیچ وقت از 32میلیون بشکه بیشتر نشده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا سال 2020 سازمان اوپک پیش بینی کرده است که سقف تولید در همین 32 میلیون بشکه حفظ خواهد شد.

این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به اینکه مجموع تولید نفت ایران و عربستان همواره 13 میلیون بشکه در روز بود گفت: این رابطه همواره در طول تاریخ حفظ شده یعنی زمانی که تولید نفت ایران افزایش یافته است تولید نفت عربستان کاهش و یا بالعکس بنابراین، نباید زیاد به گفته مسئولان عربستانی توجه کرد که مثلامی گویند تولید نفت این کشور به 12 میلیون رسیده است زیرا منابع ثانویه کاملااین موضوع را رد می کنند.