آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۵
فرهنگ و هنر
۱۶

تاش

جیغ / ادوارد مونک 1893: «جیغ» معروف ترین اثر ادوارد مونک است؛ تابلویی که بسیاری آن را نماد هنر اکسپرسیونیسم می شناسند و شاید به همین دلیل از گران ترین تابلوهای جهان محسوب می شود. مونک، هنرمند نروژی را معمولا پلی میان آثار هنرمندان جنبش پست امپرسیونیسم مانند ونگوگ و گوگن و جنبش اکسپرسیونیسم آلمان در اوایل قرن 20 می دانند. آثار مونک تاثیری چشمگیر بر توسعه جنبش اکسپرسیونیسم داشته است.

حرکت های گردابی قلم موی مونک، پژواک های بصری در اطراف شخصیت های تابلوهایش ایجاد می کند. این شیوه به او کمک می کند تا آثاری مانند جیغ را آکنده از احساس وحشت کند و انرژی ویرانگری را به نمایش بگذارد که نمی توان مهارش کرد. جیغ بخشی از سه گروه آثار مونک با مضامین عشق، رنج و مرگ است که خود مونک آنها را مجموعا «کتیبه زندگی» می نامید.

خود ادوارد مونک درباره تابلوی جیغ گفته بود: یک روز عصر قدم زنان در راهی می رفتم، در یک سوی مسیرم شهر قرار داشت و در زیر پایم آبدره. خسته بودم و بیمار. ایستادم و به آن سوی آبدره نگاه کردم، خورشید غروب می کرد. ابرها به رنگ سرخ، همچون خون درآمده بودند. احساس کردم جیغی از دل این طبیعت گذشت. به نظرم آمد از این جیغ آبستن شده ام. این تصویر را کشیدم. ابرها را به رنگ خون واقعی کشیدم. رنگ ها جیغ می کشیدند. این بود که جیغ پدید آمد.