آرشیو شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۶۰۴
جامعه
۱۷

کشف گور دسته جمعی با جسد 9 زن در خلخال

مهر: روز گذشته بقایای جسد 9 زن در یک گور دسته جمعی در شهر کلور، از توابع شهرستان خلخال کشف شد؛ اکتشافی که به معمای بازدیدکنندگان تبدیل شده است.

به گفته فرماندار خلخال، ماموران شهرداری که در یکی از کوچه های کلور مشغول عملیات بودند متوجه یک گور دسته جمعی و اتاقک مانند می شوند.

علی نظری با بیان اینکه این مشاهده موجب می شود ماموران عملیات عمرانی را متوقف کنند، تصریح کرد: بلافاصله موضوع به اطلاع میراث فرهنگی استان رسیده و اکیپی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی در محل حاضر می شوند. این گور قدیمی که به تعبیر فرماندار خلخال هنوز قدمت دقیق آن مشخص نیست، به گفته اهالی ساکن، متجاوز از صدسال قدمت دارد. نظری درخصوص علت دفن 9 زن به فاصله نزدیک در این گور دسته جمعی تصریح کرد: هنوز نمی توان علت خاصی عنوان کرد و هرگونه اظهارنظری در وضعیت فعلی خام و ناپخته است.

به گفته فرماندار خلخال، بررسی های میراث فرهنگی استان درخصوص این گور باستانی همچنان ادامه دارد و تا گرفتن نتیجه قطعی، عملیات عمرانی در این محل متوقف شده است. شهرستان کلور در خلخال یکی از مناطق با سابقه باستانی است که وجود گورهای تاریخی و قدیمی در آن پدیده دور از ذهنی نیست. باوجوداین کارشناسان دلیل دفن 9 زن در کنار یکدیگر را از موضوعاتی می دانند که نیازمند بررسی است. درعین حال کریم حاجی زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل، نیز تصریح کرد: همه نظرات فعلایک نظریه اولیه است و قطعیتی ندارد و باوجوداین نمی توان این گور را گور باستانی دانست؛ بلکه بررسی های اولیه نشان می دهد متعلق به دوران اسلام معاصر با قدمت حدود صد الی 150 سال است. در آن مقطع زمانی متداول بود که مرده را به طور موقت در مکانی نگه داشته و سپس استخوان های وی به جای مقدسی ازجمله مشهد یا قم انتقال می یافت. با توجه به وضعیت دفن و قرارگیری اجساد به شکل اسلامی می توان استنباط کرد که این اجساد درواقع به عنوان مرده امانت در یک گور موقت کنار هم قرار داده شده اند. باوجوداین این فرضیه محتمل ترین فرضیه است و ممکن است این زنان به دلیل بیماری ازجمله وبا و طاعون یا یک حادثه که برای همه آنها اتفاق افتاده به صورت دسته جمعی دفن شده اند.