آرشیو چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۴
فرهنگ و هنر
۱۶
تاش

آخرین لنگرگاه

هنرمند: جی.ام.دبلیو. ترنر محل نگهداری: گالری ملی لندن

در مهم ترین بخش نقاشی، یعنی کشتی جنگی قدیمی، ترکیب بندی اثر غیرعادی است، که در سمت چپ تصویر جا داده شده یعنی جایی که بر شکوه و جلال اثر تاکید می شود و اکثر رنگ های شبح گونه آن در گوشه ای از مثلثی قرار گرفته است که در دو گوشه دیگر آن آسمان آبی و همچنین مهی که به سوی آسودگی خیال پیش می رود، قرار دارد.

زیبایی قایق کهنه در کنتراست قوی و رنگ های سیاه و چرکین قایق با بخارهایی نمود پیدا می کند که به سرعت از روی سطح دریاچه بلند می شود. در سال 2005 این نقاشی به عنوان عالی ترین اثر هنری در گالری هنر بریتانیا انتخاب شد.

جوزف مالورد ویلیام ترنر (زاده 23 آوریل 1775 درگذشته 19 دسامبر 1851) یک منظره پرداز رمانتیک بریتانیایی بود که علاوه بر نقاشی در زمینه چاپ نیز فعالیت داشت. ترنر در زمان حیات خود چهره ای جدل برانگیز محسوب می شد، اما اکنون از او به عنوان هنرمندی یاد می شود که نقاشی منظره را به درجه ای ترفیع داده است تا رقیبی برای نقاشی تاریخی باشد.

اگرچه ویلیام ترنر بیشتر به خاطر منظره های رنگ روغن خود مشهور است اما او همچنین از بزرگ ترین استادان نقاشی منظره آبرنگ بریتانیاست. او به «نقاش نور» شهرت یافته است و آثارش سرآغازی رمانتیک برای دریافتگری بود.

یک نکته جالب درباره این نقاش این است که چندی قبل اعلام شد یکی از تابلوهای این نقاش سرشناس جهانی در اواخر دوره قاجار به ایران آمده بود که اخیرا متاسفانه به شکل غیرقانونی از کشور خارج شد.